Starbucks schrapt 1.100 kantoorbanen als onderdeel van een reorganisatie die de vorig jaar aangestelde ceo Brian Niccol heeft ingezet. Dat meldt Reuters.
De Amerikaanse koffieketen kampt al enige tijd met dalende verkoopcijfers en wil efficiënter opereren. "We vereenvoudigen onze structuur, verminderen lagen en dubbele functies, en creëren kleinere, wendbare teams," schreef Niccol in een brief aan medewerkers.
Niccol kreeg de taak om de koffieketen te hervormen nadat de aandelenkoers met 40 procent was gedaald ten opzichte van de piek in 2021. De daling was vooral te wijten aan een zwakke vraag in de Verenigde Staten en China.
Niccol, die eerder succes boekte met de ommekeer bij Chipotle Mexican Grill, introduceerde het ‘Back to Starbucks’-plan. Hiermee wil hij het bedrijf terugbrengen naar zijn koffieroots. Naast het schrappen van banen wil Niccol de klantbeleving in de winkels verbeteren, onder meer met een eenvoudiger menu en kortere wachttijden.
Volgens Niccol blijft het bedrijf nieuwe medewerkers aannemen op belangrijke posities en wordt er geïnvesteerd in extra capaciteit. De reorganisatie heeft geen gevolgen voor het winkelpersoneel.
Lagere omzetdaling
De omzet van Starbucks daalde in het eerste kwartaal minder dan verwacht. De wereldwijde omzet daalde met 4 procent, terwijl analisten een daling van 4,6 procent hadden voorspeld. Het relatief positieve resultaat is een eerste indicatie dat de nieuwe strategie van Niccol zijn vruchten lijkt af te werpen. Zijn inspanningen legden hem de eerste maanden na zij aantreden in elk geval geen windeieren. Hij ontving vorig jaar maar liefst 96 miljoen dollar (92 miljoen euro) voor zijn werk, een van de hoogste beloningen in de Amerikaanse zakenwereld.
Starbucks heeft in de VS zo'n 11.000 filialen en 200.000 medewerkers. Internationaal werken er zo’n 150.000 medewerkers voor de koffieketen.
Reacties 0