Startup van de maand Braadbaas: kookwinkel voor stoere hobbykoks

Startup van de maand Braadbaas: kookwinkel voor stoere hobbykoks

Truttige bloemetjes of roze kookgerei vind je niet bij Braadbaas. De kookwinkel begon in 2021 als onlinespeler, maar opende al snel een winkel in Maassluis. De startup van Bo van der Voort, Jeroen Kwekel en Michael Woensdregt richtte zich eerst en vooral op mannelijke hobbykoks. Inmiddels is de klantverhouding 50/50, vertelt laatstgenoemde.


Hoe is Braadbaas ontstaan? 

“We werkten alle 3 voor een marketingbureau en vullen elkaar goed aan. Bo is de creatieveling en richt zich op marketingcampagnes. Jeroen is de technische man en kan coderen, maar doet ook de klantenservice. En ik richt mij op financiën en inkoop et cetera. Samen wilden we een webshop openen. Na een weekendje weg waren we eruit.


We wilden met een webshop kookartikelen van kwaliteit verkopen. We zijn geen chefs, maar we vinden het leuk om het thuis te doen en te ontdekken. De 1 is meer van het barbecueën en de ander staat liever achter het fornuis.


We richten ons vooral op mannen. Dat zijn we zelf, dus we kunnen ons goed in die doelgroep vinden. We laten dit merken in de naam, maar ook in de uitstraling. Ondertussen is het wel 50/50,...

Truttige bloemetjes of roze kookgerei vind je niet bij Braadbaas. De kookwinkel begon in 2021 als onlinespeler, maar opende al snel een winkel in Maassluis. De startup van Bo van der Voort, Jeroen Kwekel en Michael Woensdregt richtte zich eerst en vooral op mannelijke hobbykoks. Inmiddels is de klantverhouding 50/50, vertelt laatstgenoemde.


Hoe is Braadbaas ontstaan? 

“We werkten alle 3 voor een marketingbureau en vullen elkaar goed aan. Bo is de creatieveling en richt zich op marketingcampagnes. Jeroen is de technische man en kan coderen, maar doet ook de klantenservice. En ik richt mij op financiën en inkoop et cetera. Samen wilden we een webshop openen. Na een weekendje weg waren we eruit.


We wilden met een webshop kookartikelen van kwaliteit verkopen. We zijn geen chefs, maar we vinden het leuk om het thuis te doen en te ontdekken. De 1 is meer van het barbecueën en de ander staat liever achter het fornuis.


We richten ons vooral op mannen. Dat zijn we zelf, dus we kunnen ons goed in die doelgroep vinden. We laten dit merken in de naam, maar ook in de uitstraling. Ondertussen is het wel 50/50, maar in onze tone of voice proberen we mannelijk te blijven.”


Waarom richten jullie je vooral op mannen?

“De meeste webshops in deze branche zijn kookwinkels van origine die online erbij zijn gaan doen. Bovendien richten zij zich meer op vrouwen, denk aan veel roze op de webshop. Koken is ook een hobby voor veel mannen en die moeten ook een plek krijgen waar ze de tools krijgen, dachten we.


In november 2021 zijn we live gegaan met Braadbaas, met puur een webshop en 1 leverancier. Meer leveranciers lukte niet, omdat we geen winkel hadden en dat wel een vereiste is voor bekendere kookmerken als Le Creuset en Demeyere. Die willen zichtbaarheid in de winkelstraat en vinden het belangrijk dat er advies gegeven wordt over hun producten.”


Maar die winkel volgde al vrij snel. Vertel eens?

“4 maanden later kwam er een pand vrij in Maassluis en we pakten die kans. Daardoor konden we in 1 keer 20 merken extra inkopen. Om de winkel en startvoorraad te financieren, hebben we bij een kennis een lening opgehaald. Dat gebeurde nog eens toen we vorig jaar een magazijn openden. Verder weten we door zwarte cijfers te draaien op een gezonde manier te groeien. Omdat we online bekender worden, wordt onze winkel ook drukker bezocht. Maar de winkel versterkt online ook.”


Bevindt Braadbaas zich in een groeimarkt? 

“De markt is redelijk helder. Van kookwinkels die online erbij doen tot grote spelers als Coolblue, Fonq en Bol. We merken dat mensen steeds bewuster worden van voeding en het bereiden ervan; ze willen kwalitatieve tools. Het PFAS-verhaal is nu ook een hot item.


Ik denk dat de markt hard aan het groeien is, maar dat is lastig beoordelen omdat we zelf 3 jaar bezig zijn en hard groeien.” 

Tekst loopt door onder het beeld.

braadbaas4

Foto v.l.n.r.: Jeroen Kwekel, Bo van der Voort en Michael Woensdregt. Bron: Facebook.

Hoe vertaalt die groei zich in cijfers?

“Sinds de opening van de winkel is het heel hard gegaan. In 2023 groeide onze omzet met 500 procent. In het afgelopen jaar verdubbelde de omzet ruim, en we verwachten dit weer voor 2025. Om de groei vol te houden, zijn we continu bezig met het uitbreiden van ons assortiment en spreken we elke week met klanten over waar de behoefte ligt en wat ze van ons verwachten.”


Wat is een gouden stap geweest? 

“Vorig jaar zijn we begonnen met ’s avonds verzenden. Eerst hadden we ‘voor 16.00 uur besteld, de volgende dag in huis’, dat is nu 22.00 uur. Daardoor kregen we 1,5 keer zoveel bestellingen. Rationeel heeft niemand een bestelling morgen nodig, maar het geeft toch wel vertrouwen. Hoe sneller hoe beter, werkt toch.”


Onlangs ging Blokker failliet. Merken jullie daar iets van qua klantenaantallen?

“Nee, het is een ander segment. Een pan bij Blokker kostte 3 tientjes en bij ons ben je minimaal het dubbele kwijt. We zijn wel gaan nadenken of we een andere kwaliteit moesten gaan verkopen, maar we willen de hobbykok echt naar een volgend niveau helpen met kwalitatieve tools. Dan kun je het niet maken om lage kwaliteit pannen te verkopen. Veel pannen koop je voor de rest van je leven en belanden niet na 1 jaar in de prullenbak.”


Waar staat Braadbaas over 5 jaar? 

“We hebben dan hopelijk een community waar klanten elkaar inspireren en verder helpen. Verder willen we het assortiment verder uitbreiden, met bijvoorbeeld servies. We verkopen nu zo’n 2.500 producten; concurrenten hebben er 20.000. We kunnen nog een hoop stappen maken.


1 grotere winkel zou eerder de insteek zijn dan meerdere winkels. We staan zelf met z’n drieën in de winkel en praten zelf met onze klanten. We leren zoveel uit die gesprekken; het is iets wat we altijd moeten blijven doen.”

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 47.500 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ tot 66% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!