Retailcijfers: Albert Heijn en duurzaamheid

Retailcijfers: Albert Heijn en duurzaamheid

Retail gaat veel over cijfers. Ook op RetailTrends komen dagelijks getallen voorbij. Deze keer duikt de redactie in het duurzaamheidsverslag 2024 van Albert Heijn.

'Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.' Dat is de slogan van Albert Heijn. Welke stappen zette de grootste supermarktketen van Nederland in 2024 op dit gebied? RetailTrends dook in het duurzaamheidsverslag en zet de opvallendste cijfers op een rij.


De verkoop van plantaardige eiwitten valt tegen. In 2024 zou 47 procent van de verkochte eiwitten van plantaardige oorsprong moeten zijn, maar Albert Heijn bleef steken op 44,2 procent. Dat was zelfs minder dan een jaar eerder, toen het aandeel 44,5 procent was. 

De marktleider erkent dat de eerder gestelde ambitie van 50 procent in 2025 'heel uitdagend en vrijwel niet haalbaar' is. Dat komt onder meer doordat producten met dierlijke eiwitten, zoals magere kwark en kipfilet, steeds populairder worden. Bovendien zijn klanten nog niet gewend aan het idee van vaker plantaardig eten, zegt Albert Heijn. Daarvoor is een gedragsverandering nodig en dat is iets van de lange adem. Het doel voor 2030 is overigens 60 procent.

De plantaardige lijn AH Terra, die in 2023 werd gelanceerd, groeide van 200 naar 250 producten.

Met 1.848 biologische producten heeft Albert Heijn naar eigen zeggen van de grote supermarken het ruimste aanbod. Het aantal producten liep wel iets terug. In 2023 ging het nog om 1.918 biologische producten, het jaar ervoor stond de teller op 1.943.

Biologische producten waren in 2024 goed voor 4,4 procent van de omzet. Het jaar ervoor was dat 4,1 procent.

Albert Heijn boekte succes met de vermindering van verpakkingsmateriaal. Ten opzichte van 2018 reduceerde de supermarktketen vorig jaar 21,5 miljoen kilogram verpakkingsmateriaal, waarmee het doel voor 2025 al werd gehaald. Dan zou er 20 miljoen kilogram moeten zijn bespaard. De Zaanse formule koos onder meer voor dunner plastic en deed tientallen producten in zakjes in plaats van in bakjes.

In 2024 verspilde de marktleider 33,6 miljoen kilogram voedsel. Dat is een vermindering van 40,5 procent ten opzichte van 2016 en 8 procent minder dan in 2023. Dat was onder meer te danken aan dynamisch afprijzen, AH Overblijvers-pakketten en door brood van gisteren goedkoper aan te bieden.

Sinds 2009 is Albert Heijn bezig om de eigen winkels van het gas af te krijgen. Inmiddels is dat bij 97 procent van de vestigingen gelukt. Vorig jaar gingen 20 winkels van het gas af.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 47.500 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ tot 66% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!