Stel je voor: je bladert door een postordercatalogus, kiest je producten, vult een bestelbon in en stuurt die via de post naar het bedrijf waar je de producten wilt kopen. De verkoper pakt vervolgens je pakket in en via een trein, een vrachtwagen en uiteindelijk een postbode komt het binnen een week bij jou thuis. Je gaat daarna naar de bank en maakt een bankoverschrijving om voor het product te betalen. Wat een gedoe, of niet? Zo zag pakketbezorging er in de jaren 80 uit.
Het moge duidelijk zijn dat pakketbezorging sindsdien drastisch is veranderd. Tegenwoordig kiezen consumenten hun producten online en betalen direct, worden pakketjes gevolgd via track & trace en zijn ze meestal de volgende dag al in huis. Maar wat kunnen we verwachten van de toekomst van pakketbezorging? In deze blog kijk ik in mijn glazen bol en deel ik mijn voorspellingen voor de toekomst van pakketbezorging in Nederland.
Drones in China
Zullen we onze pakketjes ooit via drones krijgen, bijvoorbeeld? Dat is immers op sommige plekken in de wereld al realiteit. Zo is het in Shenzhen, China, mogelijk om binnen een halfuur na bestelling een warme, verse lunch via een drone bezorgd te krijgen. Zodra de bestelling binnenkomt, vertrekt de drone vanuit een distributiecentrum naar het desbetreffende restaurant en vervolgens naar de cityhub die zich het dichtst bij jou bevindt. Die is zo gebouwd dat de drone veilig kan landen en het pakket zonder kleerscheuren af kan geven. Kunnen we deze innovatie dan ook in Nederland verwachten?
Dat denk ik niet. Het is indrukwekkend, maar absoluut niet praktisch. Met een aantal drones, zoals het in Shenzhen gaat, werkt dit systeem prima. Maar om alle bijna 600 miljoen pakjes per jaar in Nederland per drone af te leveren zijn er 2 miljoen drone-bewegingen nodig per dag. Een groter aantal drones in de lucht is echter duur, gevaarlijk én geeft overlast. De toekomst van pakketbezorging ligt dus volgens mij niet in drones.
Cityhubs onmisbaar
Dat betekent niet dat we helemaal niets van het idee in Shenzhen kunnen gebruiken. De toekomst ligt namelijk in duurzaamheid en daarbij zijn cityhubs onmisbaar.
Een cityhub is een tussenstation, idealiter in het centrum van een stad, waar pakketjes kunnen worden overhandigd aan pakketchauffeurs die ze naar de consument thuis brengt. Zo hoeft een grote, vervuilende vrachtwagen maar naar 1 bestemming te rijden, waarna pakketchauffeurs op een veel goedkopere en duurzamere wijze de pakketjes bij consumenten thuisbrengen. Denk bijvoorbeeld aan fietskoeriers of, in de toekomst, elektrische zelfrijdende busjes.
Zo wordt het bezorgproces enorm verduurzaamd en helpt dit steden ook om te voldoen aan de opkomende regels rondom zero-emissiezones. Retourpakketjes gaan in een volle vrachtwagen weer de stad uit.
Uitgestelde bezorging
In iedere stad diverse cityhubs en zelfrijdende busjes zijn nog toekomstmuziek, maar ook op korte termijn kunnen we al met veranderingen aan de slag om aan de duurzame toekomst te werken. Denk bijvoorbeeld eens na over uitgestelde bezorging.
Om op tijd pakketjes te bezorgen, moeten bezorgbussen momenteel vaak halfleeg de straat op en bezoeken zij alle uithoeken van de stad en platteland. Daarnaast worden de meeste orders in het weekend geboekt en op maandag ingepakt en aan de vervoerder meegegeven. Hierdoor heeft elke vervoerder het enorm druk op dinsdag. Maar leveren op andere dagen zorgt ervoor dat pakketchauffeurs een meer uitgebalanceerde stroom pakketten afleveren. Hierdoor worden alle dagen meer efficiënt en dus milieuvriendelijker.
Dit concept lijkt tegenstrijdig met het feit dat consumenten blijven vragen om snellere bezorging. Maar dat is lang niet op ieder moment nodig. Veel consumenten hebben buiten de feestdagen om namelijk helemaal niet zo’n haast en kiezen steeds liever voor milieuvriendelijke opties. Vervoerders zullen ook met prijsmodellen komen die dit stimuleren.
Efficiënt en groen
De wereld van pakketbezorging blijft zowel letterlijk als figuurlijk in beweging. Duurzaamheid is een belangrijk thema voor de consument en het is tijd voor retailers om hier echt op in te spelen, bijvoorbeeld met uitgesteld bezorgen. Dat wordt het openbaar vervoer van de bezorgwereld: efficiënt en groen.
En de next-day bezorging? Die zal niet zomaar verdwijnen, maar wordt de duurdere ‘taxi’ voor wie echt niet kan wachten.
Hoe dan ook, de toekomst van pakketbezorging is groen en logistiek slim. Retailers die hier nu al op inspelen dragen niet alleen bij aan een duurzamere wereld, maar lopen ook meteen voor op concurrenten.
Reacties 0