SchoenenZaken stopt met gratis retourneren
Gepubliceerd op 11 maart 2025 om 09:27
SchoenenZaken stopt met gratis retourzendingen voor online bestellingen. Dat meldt het bedrijf op LinkedIn.
"Misschien hadden we dit al eerder moeten doen, maar dat is 'een koe in de kont kijken'", schrijft SchoenenZaken. De keuze om te stoppen met gratis retourneren is volgens de oud-RetailRookie tweeledig: "Het kan economisch gezien niet uit en daarnaast is het niet echt duurzaam", stelt het bedrijf. Klanten die zeker willen zijn van de juiste pasvorm, worden aangemoedigd om een van de fysieke winkels te bezoeken.
De maatregel maakt deel uit van een bredere strategie om de voorraadpositie beter te stroomlijnen en de druk te verminderen om schoenen – vaak met korting – via de webshop te verkopen. "Dat is het eerlijke verhaal, iets met 'eerst in de spiegel kijken'."Hoewel gratis retourneren vervalt, blijft verzending bij online bestellingen wel een service die het bedrijf biedt.
SchoenenZaken heeft 2 winkels, te weten in Groningen en Zwolle. Ook heeft het merk een shop-in-shop in Haren. Het bedrijf was in 2020 1 van de 10 RetailRookies. In de finale eindigde het bedrijf als derde, achter winnaar Pieter Pot en nummer twee Naduvi.
SchoenenZaken is niet de enige retailer die zijn retouren betaald maakt. Onlangs schreef RetailTrends een analyse over dit retourbeleid: Retourkosten in fashion: trend of blijvend?