Vraag naar bijzondere stappers in het middenen hoogsegment is er nog altijd, weten de oprichters van SchoenenZaken. In hun winkels is niet alleen plek voor schoeisel waar je graag mee thuiskomt, maar ook voor allerlei zaken eromheen. Inderdaad, vandaar de naam.


Toen in maart 2017 De Schoenenfabriek failliet ging was dat even slikken voor Joël Timmerman. Hij was vanaf het begin betrokken bij de gelauwerde winkel in Groningen die ook al snel filialen in Leeuwarden en Zwolle kreeg. Maar het weerhield hem er niet van om door te gaan in de schoenenwereld. “Als concept deed De Schoenenfabriek het namelijk prima. Alleen achter de schermen ging het niet goed.” Zo waren er veel te grote voorraden aangelegd.
 

Hij wist: er is behoefte aan mooie, bijzondere herenschoenen. Maar er waren eigenlijk nauwelijks winkels die zulke schoenen verkochten. Wat zou het toch mooi zijn om die niche in te duiken en een, in de woorden van Timmerman, ‘gaaf herenschoenenwinkelconcept op poten te zetten’. Samen met twee andere oud-medewerkers, Paul Vetter en Thies Nicolai. En, ja, die zagen er ook wel brood in. Het werd SchoenenZaken – Meesters in Herenschoenen. In de Zwanenstraat in hartje Groningen. Met schoenen uit het midden- en hoogsegment, van 150 tot vijfhonderd euro.


Eén winkel dus, maar waarom dan dat meervoud? Was er toen al de ambitie om meer vestigingen te openen? Dat niet, zegt Timmerman. “Primair is de winkel ons verdienmodel. Maar daaromheen gebeuren er allerlei zaken op het gebied van herenschoenen. Zo hebben we ons eigen atelier, waar we voor Greve en Harris blanco schoenen finishen.” Ook hebben ze een schoenenpoetsservice, een dienst die ze voor de coronacrisis ook aanboden op beurzen.
 

Toch bleef het niet bij die ene winkel in Groningen. In maart dit jaar opende SchoenenZaken een shop-in-shop in herenmodezaak Flashman in Haren. En een maand later volgde Zwolle, waar de Laccio-winkel werd overgenomen. Ondanks de coronacrisis hebben Timmerman en de zijnen niet overwogen de opening af te blazen. “Alles was al in kannen en kruiken. En voor de keten is het ook belangrijk dat we niet onze hakken in het zand zetten. Als wij zeggen: wij openen de winkel niet, dan hebben de interieurbouwer en de merken er ook last van.” En de diverse partijen bleken bereid om de betalingstermijnen zo nodig wat op te rekken.


'We gaan nu eerst de hoofden van mensen veroveren'
 

Ook bij SchoenenZaken was het een stuk rustiger in de winkel. Via de webshop werd er wel veel meer omgezet: een stijging van tweehonderd à driehonderd procent. “Maar daarmee vang je het verlies in de winkelstraten niet op.” Door de coronacrisis heeft SchoenenZaken besloten extra te investeren in de webshop. “Het wordt en-en, maar de fysieke winkel blijft altijd het zwaartepunt.”
 

Kleuren in de winkel
Nederland veroveren, dat is de ambitie. Nu de winkel in Zwolle goed draait, kijkt het trio voorzichtig verder. “Bijvoorbeeld naar een stad als Haarlem. Maar ook Nijmegen, Utrecht... Maar goed, corona heeft wat roet in het eten gegooid. We gaan in eerste instantie verder met het veroveren van Nederland in de hoofden van mensen, onder meer via social media. Maar als de omzetten langzamerhand op oude niveau komen, kijken we volgend jaar weer verder.”

SchoenenZaken wil het dan wel met een partner gaan doen. “We willen voorkomen dat wij straks ergens op een industrieterrein zitten en logistieke en administratieve dingen regelen. De kracht zit ‘m juist in het feit dat Paul in de winkel is – dat hij daar live schoenen zit te kleuren – dat ook Thies en ik op de winkelvloer zijn en dat ik her en der presentaties geef.” Die presentaties over SchoenenZaken en hun visie op succesvolle schoenenretail maken langzamerhand deel uit van het businessmodel. Op de lange termijn mikt SchoenenZaken op tien à vijftien winkels. “Dat zou heel tof zijn.”


Joël Timmerman is spreker tijdens het (digitale) event Fans Love Brands op 8 april. Verder op de line-up onder meer Havaianas, Hunkemöller en Ace & Tate. Koop hier je ticket voor de livestream.