RetailTech: 'Winkelen bij Tesco lijkt op grenscontrole'

RetailTech: 'Winkelen bij Tesco lijkt op grenscontrole'

Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Tesco, Lowe's en Galeria.


Tesco 

Bij een Tesco-supermarkt in het Engelse Gateshead worden momenteel grote weegschalen voor winkelwagens getest. De winkelwagens worden vóór het afrekenen gewogen om te controleren of klanten die gebruikmaken van ‘Scan as you shop’ geen artikelen hebben gemist of dubbel gescand. Als het gewicht overeenkomt met de gescande items, kunnen ze normaal betalen. Bij een afwijking voert een medewerker een handmatige hercontrole uit. Niet alle klanten zijn overigens te spreken over de weegschalen. Sommigen voelen zich behandeld als een dief en anderen vergelijken de innovatie met de beveiliging op een luchthaven. Zo schreef iemand op het platform Reddit: ‘Ben ik bij de grenscontrole of bij Tesco?’


Lowe’s

De Amerikaanse doe-het-zelfketen Lowe’s start deze maand in 5 winkels...

Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Tesco, Lowe's en Galeria.


Tesco 

Bij een Tesco-supermarkt in het Engelse Gateshead worden momenteel grote weegschalen voor winkelwagens getest. De winkelwagens worden vóór het afrekenen gewogen om te controleren of klanten die gebruikmaken van ‘Scan as you shop’ geen artikelen hebben gemist of dubbel gescand. Als het gewicht overeenkomt met de gescande items, kunnen ze normaal betalen. Bij een afwijking voert een medewerker een handmatige hercontrole uit. Niet alle klanten zijn overigens te spreken over de weegschalen. Sommigen voelen zich behandeld als een dief en anderen vergelijken de innovatie met de beveiliging op een luchthaven. Zo schreef iemand op het platform Reddit: ‘Ben ik bij de grenscontrole of bij Tesco?’


Lowe’s

De Amerikaanse doe-het-zelfketen Lowe’s start deze maand in 5 winkels in en rond Austin, Texas een pilot waarbij klanten met behulp van Apple Vision Pro makkelijker hun droomkeuken visualiseren, plannen en kopen. Tijdens een 45 minuten durende consultatie in de ‘Style Studio’ helpt een Lowe’s-medewerker klanten, die een headset dragen van Apple Vision Pro, bij het kiezen van keukenopties, zoals spoelbakken, fornuizen en werkbladen. Ook is er een teleportfunctie, waarmee de klanten een keuken vanuit verschillende hoeken kunnen bekijken door alleen met hun vinger te bewegen. Vrienden of familie kunnen de 3D-ervaring volgen op een iPad. Aan het einde van de sessie kunnen klanten hun gekozen stijlen en producten digitaal opslaan en delen via hun Lowe’s-account. De doe-het-zelfketen is van plan om Style Studio later dit jaar in nog meer winkels uit te rollen.


Galeria

Warenhuis Galeria test een digitale AI-assistent op de lingerieafdeling van het warenhuis in Bonn. In de paskamers op de lingerieafdeling zijn QR-codes geplaatst, die klanten via hun smartphone direct toegang geven tot verschillende functies. Zo kunnen klanten onder meer de chatbot gebruiken om een verkoopmedewerker te roepen, waarbij het verzoek verschijnt in de InStore Assistant App van het Galeria-personeel. Ook is het mogelijk dat klanten via de QR-codes productinformatie raadplegen, zoals alternatieve kleuren en beschikbare maten, en aanbevelingen ontvangen voor bijpassende artikelen. De AI-gestuurde oplossing, genaamd Verena, is gebaseerd op een integratie van ChatGPT en werkt in elke taal.


RetailTrends organiseert ook dit jaar weer het evenement What's Next in RetailTech. Dat vindt plaats op 13 november 2025 in het AFAS Theater in Leusden. Informatie over het evenement is op deze pagina te vinden. Hier worden ook de sprekers van het evenement op een later moment bekendgemaakt.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 47.500 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ tot 66% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!