RetailTech: Lowe’s en The Home Depot lanceren AI-klusmaatje

RetailTech: Lowe’s en The Home Depot lanceren AI-klusmaatje

Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Morrisons, Google Shopping en The Home Depot/Lowe.


Morrisons

Supermarktketen Morrisons test in zijn vestiging in Dukinfield in het noordwesten Engeland een zelfbedieningssysteem voor de verkoop van artikelen die helpen bij het stoppen met roken. Klanten kunnen via een touchscreen tussen de schappen in de winkel producten van merken als Nicorette en Nicotinell selecteren. Vervolgens rekenen ze af bij de kassa en scannen daarna een tweede ticket bij de automaat om het product op te halen. Het systeem, genaamd Vensafe, is speciaal ontworpen om diefstal en derving te verminderen bij producten die gevoelig zijn voor winkeldiefstal of waarop leeftijdsbeperkingen gelden. Vensafe registreert elke voorraadwijziging en houdt bij wanneer de automaat wordt geopend. Ook is het systeem geschikt voor leeftijdscontrole via AI bij zelfscankassa’s.


Google Shopping...

Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Morrisons, Google Shopping en The Home Depot/Lowe.


Morrisons

Supermarktketen Morrisons test in zijn vestiging in Dukinfield in het noordwesten Engeland een zelfbedieningssysteem voor de verkoop van artikelen die helpen bij het stoppen met roken. Klanten kunnen via een touchscreen tussen de schappen in de winkel producten van merken als Nicorette en Nicotinell selecteren. Vervolgens rekenen ze af bij de kassa en scannen daarna een tweede ticket bij de automaat om het product op te halen. Het systeem, genaamd Vensafe, is speciaal ontworpen om diefstal en derving te verminderen bij producten die gevoelig zijn voor winkeldiefstal of waarop leeftijdsbeperkingen gelden. Vensafe registreert elke voorraadwijziging en houdt bij wanneer de automaat wordt geopend. Ook is het systeem geschikt voor leeftijdscontrole via AI bij zelfscankassa’s.


Google Shopping

Google Shopping heeft een nieuwe reeks AI-tools geïmplementeerd die het online shoppen voor mode- en beautyproducten makkelijker moet maken. De tools helpen consumenten beter te visualiseren hoe producten eruitzien. 

Amerikaanse gebruikers kunnen via Google’s Vision Match-tool een item beschrijven, waarna AI een bijpassende afbeelding genereert en direct gerelateerde producten toont. Ook de virtuele paskamer kreeg een update: naast tops en jurken kunnen gebruikers nu ook broeken en rokken digitaal passen, waarbij Google complete outfits samenstelt op modellen met verschillende maten en lichaamsvormen.

Voor de beautycategorie voegde Google een AR-functie toe waarmee consumenten meerdere make-upproducten tegelijk virtueel kunnen testen. Zo kunnen ze looks uitproberen geïnspireerd op beroemdheden, influencers of actuele beautytrends.


The Home Depot/Lowe

De Amerikaanse doe-het-zelfreuzen Lowe’s en The Home Depot gaan met behulp van AI-tools klanten beter begeleiden bij klusprojecten. De nieuwe tools bieden doe-het-zelvers stapsgewijze instructies en productaanbevelingen op basis van budget en locatie.

Zo introduceerde Lowe’s een AI-aangedreven assistent, die is ontwikkeld met OpenAI en de naam Mylow draagt. Deze tool helpt klanten met klusvragen en is via de website beschikbaar voor leden van het loyaliteitsprogramma van Lowe’s. Later dit jaar wordt Mylow ook geïntegreerd in de mobiele app en krijgt het daarnaast een spraakfunctie.

The Home Depot is gestart met Magic Apron, een generatieve AI-tool die vragen beantwoordt, zoekresultaten verbetert en productadvies geeft. De tool is nu beschikbaar op miljoenen productpagina’s op de website en in de app. In de toekomst worden daar extra functies aan toegevoegd, zoals ontwerpideeën en productvergelijkingen.


RetailTrends organiseert ook dit jaar weer het evenement What's Next in RetailTech. Dat vindt plaats op 13 november 2025 in het AFAS Theater in Leusden. Informatie over het evenement is op deze pagina te vinden. Hier worden ook de sprekers van het evenement op een later moment bekendgemaakt.

 

 

 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 50.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ tot 66% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!