Marit van Egmond vertrekt bij Albert Heijn: 'Een droombaan waar ik meer kon doen dan ik ooit dacht'

Marit van Egmond vertrekt bij Albert Heijn: 'Een droombaan waar ik meer kon doen dan ik ooit dacht'

Ze leek nog stevig op haar plek te zitten, maar toch vertrekt Marit van Egmond binnenkort als ceo van Albert Heijn. Wat maakte haar tot zo’n stabiele factor in een sector die continu in beweging is?


“Een droombaan waar ik met grote ambities aan begon, en waar ik meer heb mogen én kunnen doen dan ik ooit had gedacht.” Met deze woorden maakte Marit van Egmond haar vertrek bekend bij de supermarkt waar ze 6 jaar aan het roer stond.


Haar vertrek markeert het einde van een indrukwekkende loopbaan binnen het bedrijf. Ze begon haar carrière bij de supermarktketen bijna 30 jaar geleden als management trainee bij Ahold. Ze werkte bij Albert Heijn onder meer als assistent-supermarktmanager, directeur merchandising & sourcing en commercieel directeur. In 2019 werd ze benoemd tot topvrouw van de supermarkt.


In een gespreid bedje kwam Marit van Egmond echter niet terecht. Tegelijk met haar benoeming als ceo werden de jaarcijfers bekendgemaakt. Hoewel Albert Heijn in dat laatste kwartaal de vergelijkbare omzet online en in de fysieke winkels zag toenemen, moest de supermarktketen over het hele jaar 2018...

Ze leek nog stevig op haar plek te zitten, maar toch vertrekt Marit van Egmond binnenkort als ceo van Albert Heijn. Wat maakte haar tot zo’n stabiele factor in een sector die continu in beweging is?


“Een droombaan waar ik met grote ambities aan begon, en waar ik meer heb mogen én kunnen doen dan ik ooit had gedacht.” Met deze woorden maakte Marit van Egmond haar vertrek bekend bij de supermarkt waar ze 6 jaar aan het roer stond.


Haar vertrek markeert het einde van een indrukwekkende loopbaan binnen het bedrijf. Ze begon haar carrière bij de supermarktketen bijna 30 jaar geleden als management trainee bij Ahold. Ze werkte bij Albert Heijn onder meer als assistent-supermarktmanager, directeur merchandising & sourcing en commercieel directeur. In 2019 werd ze benoemd tot topvrouw van de supermarkt.


In een gespreid bedje kwam Marit van Egmond echter niet terecht. Tegelijk met haar benoeming als ceo werden de jaarcijfers bekendgemaakt. Hoewel Albert Heijn in dat laatste kwartaal de vergelijkbare omzet online en in de fysieke winkels zag toenemen, moest de supermarktketen over het hele jaar 2018 marktaandeel inleveren. Jumbo, Plus, Coop, Jan Linders, Vomar: stuk voor stuk groeiden ze harder dan Albert Heijn.


Groter marktaandeel

Dat tij heeft Van Egmond volledig weten te keren. Albert Heijn zag zijn marktaandeel de afgelopen 6 jaar groeien en wist in 2024 zijn marktleiderschap te verstevigen. Volgens cijfers van marktonderzoeker NielsenIQ steeg het aandeel van 36,8 naar 37,7 procent. Ook nam de supermarktketen de koppositie van Kruidvat over als retailformule met de meeste winkels. Dat waren er in 2024 1.010, exclusief de formules AH to go en AH XL. Anders zou het aantal op 1.268 uitkomen. 

Online doet de supermarkt het ook goed. Ahold Delhaize-ceo Frans Muller heeft het in een toelichting bij de cijfers over het derde kwartaal van 2024 over 'dubbele groeicijfers', die mede te danken zouden zijn aan de opening van het tweede gemechaniseerde Home Shop Center van Albert Heijn in Zwolle.


Tom Heidman, ten tijde van het interview nog in zijn rol als retailexpert en oud-directielid van Albert Heijn (nu interim-ceo Jumbo), schrijft het succes voor een groot deel toe aan Van Egmonds jarenlange ervaring binnen alle lagen van het bedrijf. “Bij Ahold worden mensen van onderaf opgeleid. Je hebt altijd een paar disciplines gezien, voordat je komt bovendrijven. Marit werkt al zo’n 28 jaar bij Albert Heijn. Ik heb haar nog meegemaakt als categorymanager broodbeleg, eind jaren 90. Dus zij snapt het DNA van Albert Heijn heel goed”, zegt hij.


‘Het maakt in je manier van managen gewoon heel veel uit als je weet welke richting je uit wilt’


Retailexpert Erik Hemmes is te spreken over de strategische keuzes die Van Egmond heeft gemaakt. “Het maakt in je manier van managen gewoon heel veel uit als je weet welke richting je uit wilt. Neem de overname van Deen en Jan Linders. Albert Heijn kon gewoon de ene na de andere winkel openen. Maar met deze manier van winkelovernames had Albert Heijn daadwerkelijk gelijk omzet te pakken.”


Heidman beschouwt die overname ook als een slimme zet. “Dat zijn slagen waardoor haar omzet en marktaandeel afgelopen jaren goed ontwikkeld zijn, waardoor ze in die ‘flow’ kon blijven. Als je een positieve index hebt, koop je ook makkelijker in. Over de hele breedte, dus op al die aspecten goed of redelijk presteren, is heel belangrijk.”


Druk op standaardprijzen

Volgens Hemmes zijn de positieve resultaten van Albert Heijn ook het gevolg van de manier waarop Van Egmond de supermarkt heeft gepositioneerd binnen het retaillandschap. “Albert Heijn is altijd een formule geweest die wat hoger in prijs was, maar daar heeft de supermarkt met zijn standaardprijzen de laatste jaren behoorlijk druk op gezet. Daarnaast is Albert Heijn al jarenlang heel actief met bonusaanbiedingen, bijvoorbeeld 1+1 gratis. Als je echt prijsbewust wilt winkelen, dan kun je bij Albert Heijn heel veel geld besparen. Daar komt nog bij dat de supermarkt Prijsfavorieten heeft, waarmee ze laten zien net zo voordelig als een discounter als Lidl te kunnen zijn.”


Heidman noemt daarnaast kostenbesparing als een belangrijk speerpunt. “Albert Heijn hangt toch af ten toe wel aan de rem als het gaat om kosten. Bijvoorbeeld door overheadkosten te verlagen en door te investeren in mechanische dc’s en meer zelfscanners om de personeelskosten te beheersen. In zo’n grote organisatie heeft dat de neiging om steeds zwaarder te wegen, maar ondertussen moet je wel mee in de trends die spelen.”


‘Dat is het kenmerk van een goede manager: je hoeft niet alles zelf te weten, maar je moet het wel weten te halen’


Vloeiende operatie

Dat Albert Heijn onder leiding van Marit van Egmond sterk is gaan inzetten op technologie, e-commerce en mechanisatie, vindt Heidman cruciaal voor verdere groei. “Je moet zulke processen die in begin verlieslijdend zijn, mechaniseren naar een vloeiende operatie die geld bijdraagt in plaats van geld kost. Dat vraagt om een langetermijnvisie maar ook om consequent blijven doorbouwen en doorinvesteren”, zegt hij.


Van Egmond is volgens hem niet per se een technologisch onderlegd persoon, maar heeft wel oog voor dit soort trends en ontwikkelingen. “Ze heeft dit de laatste jaren naar zich toegetrokken door contacten en kennis te verwerven. Dat is het kenmerk van een goede manager: je hoeft niet alles zelf te weten, maar je moet het wel weten te halen.”

 

Gezond eten

Welk stempel Van Egmond op Albert Heijn heeft gedrukt? “Haar maatschappelijke betrokkenheid. Ze geeft al jarenlang aan dat ze goed eten, gezondheid en duurzaamheid belangrijk vindt. Dat is niet alleen voor de bühne. Je ziet het terug in allerlei acties van Albert Heijn; in de communicatie, de app en de Allerhande. Dat spreekt veel klanten aan”, aldus Hemmes. 

Ook Heidman vindt dat ze een goede keuze heeft gemaakt met haar focus op duurzaamheid, gezond en biologisch eten. “Je wilt op een gegeven moment veranderen, bijvoorbeeld met een conversie van dierlijke naar meer plantaardige proteïne. Daarin zie ik Albert Heijn consumenten een positieve prikkel geven om ook die omslag te maken, zonder te veroordelen of met het vingertje te wijzen. Dat vind ik heel sterk.”




Orakel

Toch is het succes van de retailer volgens hem niet alleen op het conto van Van Egmond te schrijven. “Niemand doet iets alleen. Op het hoofdkantoor in Zaandam werken zo'n 2.000 mensen, die elke dag keihard bezig zijn om die verandering te maken. Marit van Egmond is het gezicht en hoofd ervan, maar je bent net zo sterk als je team. Je kunt daar staan roepen als een soort orakel, maar als je geen mensen hebt die het kunnen invullen en waarmaken, dan schiet het niet op. Ik denk ook dat zij het type manager is dat dat heel goed begrijpt.”


Besmette bessen

Toch klonk er ook kritiek. Van Egmond zou onzichtbaar zijn toen verschillende mensen ziek werden van Albert Heijn-diepvries blauwe bessen, die besmet bleken met het hepatitis A-virus. Die mening deelt Hemmes niet. “Ik vind het helemaal niet nodig dat zij daarvoor naar buiten zou moeten treden met een reactie. Dit zijn zaken die je gewoon aan je communicatie-afdeling overlaat. Je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat daar draaiboeken voor klaarliggen. Uiteraard is elke persoon die ziek werd er 1 te veel, maar het is ook niet zo dat de helft van de klanten vergiftigd is. Als je dan als ceo naar buiten treedt, maak je het gebeuren alleen maar belangrijker.”


Heidman vindt ook niet dat Van Egmond hier steken heeft laten vallen. “Op het moment dat iets escaleert, kan dat om de rol van een ceo vragen. Maar je schaalt eerst op naar het niveau van Hoofd Kwaliteit - een hele belangrijke functie binnen Albert Heijn en een heel specifiek vak. Dit zijn goed opgeleide voedingstechnologen, die draaiboeken hebben voor dit soort dingen. Ieder z’n vak.”


Volgend hoofdstuk

Volgens Heidman levert Marit van Egmond wat ze beloofde, maar zou ze ook op een bepaald moment persoonlijk aan iets anders toe kunnen zijn. Dat moment lijkt nu te zijn aangebroken, al is nog niet bekend wat de volgende stap van Van Egmond is. “Het was een eer en vooral ook ontzettend leuk om een hoofdstuk te schrijven in de geschiedenis van Albert Heijn”, zegt ze op LinkedIn. “Bij een volgend hoofdstuk hoort een nieuwe leider, die ik vooral net zoveel plezier wens als dat ik de afgelopen jaren heb gehad.”

Dit is een bewerkte versie van een artikel dat in februari op de website van RetailTrends verscheen.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 50.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ tot 66% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!