Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Edeka, Walmart en IKEA.
Edeka
De Edeka-supermarkt in het Duitse Kassel voert een test uit met een nieuwe slimme winkelwagen, genaamd de ScanBox 2.0. Dankzij een geïntegreerde groothoekcamera en slimme weegtechnologie detecteert de winkelkar direct afwijkingen tussen het gescande product en het gemeten gewicht. Klanten krijgen bij een foutmelding meteen videobeelden op het scherm te zien, ondersteund door een rood knipperend LED-licht en geluidssignaal. Zo wordt duidelijk waar de fout zit en kunnen klanten deze herstellen zonder tussenkomst van winkelpersoneel. De slimme winkelwagen moet zorgen voor minder druk op medewerkers en een snellere winkelervaring.
Walmart
Walmart heeft een nieuwe generatieve AI-tool gepresenteerd die speciaal is ontwikkeld voor zijn category managers. De tool, genaamd Wally, automatiseert tijdrovende processen, zodat...
Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Edeka, Walmart en IKEA.
Edeka
De Edeka-supermarkt in het Duitse Kassel voert een test uit met een nieuwe slimme winkelwagen, genaamd de ScanBox 2.0. Dankzij een geïntegreerde groothoekcamera en slimme weegtechnologie detecteert de winkelkar direct afwijkingen tussen het gescande product en het gemeten gewicht. Klanten krijgen bij een foutmelding meteen videobeelden op het scherm te zien, ondersteund door een rood knipperend LED-licht en geluidssignaal. Zo wordt duidelijk waar de fout zit en kunnen klanten deze herstellen zonder tussenkomst van winkelpersoneel. De slimme winkelwagen moet zorgen voor minder druk op medewerkers en een snellere winkelervaring.
Walmart
Walmart heeft een nieuwe generatieve AI-tool gepresenteerd die speciaal is ontwikkeld voor zijn category managers. De tool, genaamd Wally, automatiseert tijdrovende processen, zodat managers sneller goed onderbouwde inkoopbeslissingen kunnen nemen. Volgens Walmart vereist de tool, die gebouwd is op de eigen data van het bedrijf, geen technische kennis. “Category managers kunnen simpelweg vragen stellen en binnen enkele seconden bruikbare inzichten ontvangen”, aldus de Amerikaanse supermarkt. De AI-tool geneert onder meer direct inzicht uit complexe datasets, kan vaststellen waarom bepaalde producten onder of juist boven verwachting presteren, beantwoordt praktische vragen, maakt tickets aan voor openstaande issues en kan complexe formules en voorspellingen berekenen. Wally is voorlopig nog niet voor alle productcategorieën uitgerold.
IKEA
IKEA breidt het gebruik van AI-gestuurde drones uit om het voorraadbeheer in de winkels te automatiseren. De drones werken op basis van een intelligent algoritme dat volledig automatisch de voorraad scant en bijhoudt. Volgens IKEA zorgt deze technologie niet alleen voor een efficiënter voorraadbeheer, maar ook voor een hogere productiviteit en meer werkplezier bij medewerkers doordat zij minder belast worden met fysieke inventarisaties. De eerste drone werd getest bij IKEA Zwitserland. Inmiddels zijn er meer dan 250 drones actief in 73 vestigingen verspreid over 9 landen.
RetailTrends organiseert ook dit jaar weer het evenement What's Next in RetailTech. Dat vindt plaats op 13 november 2025 in het AFAS Theater in Leusden. Informatie over het evenement is op deze pagina te vinden. Hier worden ook de sprekers van het evenement op een later moment bekendgemaakt.