Lars van der Wijst (Cloudpillo): 'Snelheid is vereist om een markt aan de praat te krijgen'

Lars van der Wijst (Cloudpillo): 'Snelheid is vereist om een markt aan de praat te krijgen'

Leergeld: als de retouren binnenstromen omdat Duitse kussens een ander formaat hebben dan Nederlandse. Marktonderzoek blijkt nuttig, maar niet alles laat zich voorspellen, vindt cmo Lars van der Wijst van Cloudpillo echter. “Je moet dingen testen, doorpakken en weer aanpassen.” Een gesprek over leidinggeven aan een startup met internationele groeiambities.

 

Brenda

“Jens (Timmers, compagnon, red.) en ik zijn vanuit school gewoon gaan ondernemen. Een harde les was toen het op een gegeven moment niet meer lukte om iedereen aan te sturen. We hadden allerlei operationele rollen ingevuld en ik had misschien wel 10 mensen om direct aan te sturen. ‘Waar moet ik de tijd vandaan halen?’, dacht ik. 


Een investeerder adviseerde toen om een wat meer ervaren iemand aan boord te halen. Dat werd Brenda (van der Boom, operationeel directeur, red.). 


Het team bestond vooral uit jonge mensen en sommigen vroegen zich af of onze cultuur er niet op achteruit zou gaan. Maar wij hadden er een goed gevoel over op basis van de gesprekken die we met haar voerden. En uiteindelijk is iedereen er...

Leergeld: als de retouren binnenstromen omdat Duitse kussens een ander formaat hebben dan Nederlandse. Marktonderzoek blijkt nuttig, maar niet alles laat zich voorspellen, vindt cmo Lars van der Wijst van Cloudpillo echter. “Je moet dingen testen, doorpakken en weer aanpassen.” Een gesprek over leidinggeven aan een startup met internationele groeiambities.

 

Brenda

“Jens (Timmers, compagnon, red.) en ik zijn vanuit school gewoon gaan ondernemen. Een harde les was toen het op een gegeven moment niet meer lukte om iedereen aan te sturen. We hadden allerlei operationele rollen ingevuld en ik had misschien wel 10 mensen om direct aan te sturen. ‘Waar moet ik de tijd vandaan halen?’, dacht ik. 


Een investeerder adviseerde toen om een wat meer ervaren iemand aan boord te halen. Dat werd Brenda (van der Boom, operationeel directeur, red.). 


Het team bestond vooral uit jonge mensen en sommigen vroegen zich af of onze cultuur er niet op achteruit zou gaan. Maar wij hadden er een goed gevoel over op basis van de gesprekken die we met haar voerden. En uiteindelijk is iedereen er blij mee. 


Van Brenda hebben we geleerd hoe we een team efficiënt kunnen neerzetten. We hebben teams gemaakt zodat ik een paar mensen heb waarmee ik direct samenwerk, die dan ook weer mensen in hun team aansturen.”


Kort op de bal 

“Ik vind details belangrijk. Zoiets als de ervaring van de klant die de website bezoekt, die moet gewoon kloppen.


In het begin schreef ik op waar een teamlid mee aan de slag ging en vervolgens deed ik de hele week follow-ups. Maar als mensen meer vrijheid hebben, dan voelen ze zelf ook de noodzaak om dingen te onthouden en initiatief te nemen. Ik ben er nog niet, maar het gaat beter.”  


Tekst loopt door onder de afbeelding
2025 03_RetailTrends_Next Gen in Retail_Cloudpillo-10


In- en uitzoomen

“Ondernemen gaat met vlagen. Soms loopt alles een tijd supergoed en dan gaat er ergens weer iets mis bij een afdeling. Dan weet ik: ik moet me er daar even wat meer in mengen en gaan meedenken. En als het weer beter gaat, kan ik weer afstand nemen.”


Naar de winkelstraat

“Menig e-commerceondernemer zal de kriebels hebben om een keer een eigen fysieke winkel te openen. In Nederland liggen onze hoofdkussens in Beter Bed-winkels. En ik sluit niet uit dat we in de andere landen waar we actief zijn, een vergelijkbare partner zoeken. 


Ooit, in de toekomst, zullen we misschien wel een fysieke winkel openen, maar het staat nog niet concreet op de planning. Internationale groei is nu belangrijker voor ons. We willen internationaal hard groeien en dat kunnen we het snelst met onze webshop.” 


Slapeloze nachten

“We groeien op dit moment harder in Duitsland dan in Nederland, maar het heeft een tijd geduurd voordat het van de grond kwam. We begonnen er vanuit: ‘gewoon doen en daarvan leren’. En dan loop je tegen veel dingen aan.


We waren al een maand actief toen we erachter kwamen dat Duitsers überhaupt niet op hetzelfde formaat hoofdkussen slapen als Nederlanders. De kussens pasten niet in de slopen, dus er kwamen veel retouren binnen. Het duurde even voordat we dat door hadden. Dat heeft wel voor wat slapeloze nachten gezorgd.”


Tv-show

“Ineens zagen we de Duitse omzet omhoog schieten. Het bleek dat ons kussen in een tv-programma als beste uit een producttest was gekomen. We hadden geen producten opgestuurd, wisten niet eens dat we gewonnen hadden. Maar die externe validatie maakte echt het verschil.”

 

Snelheid

“Door die ervaringen besloten we voor onze lancering in de UK eerst goed marktonderzoek te doen. Toch geloof ik dat niet alles te voorspellen is. Je moet ook dingen testen, doorpakken en weer aanpassen. Dan is de mate van snelheid belangrijk om de markt echt aan de praat te krijgen. In de UK gaat het steeds beter. We zien dat echt als een groeimarkt.”

 

Sleutel naar verdere groei

“Zoek mensen die beter zijn dan jijzelf in bepaalde zaken. Dan kun je het met een gerust hart loslaten. Anders moet je zelf overal bij betrokken blijven omdat jij er nog de beste in bent.


Het uitbreiden van een team is iets wat voor veel startende ondernemers een ontzettende uitdaging blijft. Dat was het voor ons ook. Maar het is uiteindelijk wel de sleutel naar verdere groei.


Natuurlijk start een ondernemer een bedrijf met een bepaalde overtuiging en blijf die ook vooral delen. Maar geef ook de ruimte om te ondernemen binnen de onderneming.”

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 50.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ tot 66% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!