Lidl is door de Federatie van Duitse consumentenorganisaties (VZBV) voor de rechter gedaagd. De Duitse discountsupermarkt zou niet goed omgaan met de verzamelde persoonsgegevens in de Lidl-app.
Klanten van Lidl kunnen met de app kortingen en kortingsbonnen krijgen in ruil voor persoonsgegevens. De informatie zou vervolgens door Lidl worden gebruikt voor deze kortingen, maar aanvullend ook voor commerciële doeleinden. De VZVB vindt de supermarktketen 'niet transparant genoeg tegenover de gebruikers'.
Tegelijkertijd met deze rechtszaak, die in Stuttgart dient, heeft Lidl ook nog een rechtszaak in Heilbronn lopen met betrekking tot de app. Daarin wordt de discountsupermarktketen beschuldigd van een oneerlijke vergelijkingsprijs. Die gelden namelijk met de app, maar dat wordt niet duidelijk gecommuniceerd.
Precedent
Deze rechtszaak dient ook om een precedent de scheppen, zegt de VZBV. "Dit is een proefprocedure. Want tot nu toe is de kwestie van informatieverplichtingen in contracten in verband met digitale bonusprogramma's, die in ruil daarvoor voorzien in consumentengegevens, nog niet voldoende opgehelderd."
Mocht de VZBV in het gelijk worden gesteld, zullen er meerdere retailers hun voorwaarden of beleid aan moeten passen. Voor welke bedrijven dat geldt, meldt de organisatie niet.
Reacties 0