Supermarkten: we doen er alles aan om prijzen laag te houden

Supermarkten: we doen er alles aan om prijzen laag te houden

Albert Heijn, Jumbo en Lidl melden dat aan de Tweede Kamer, waar donderdag een rondetafelgesprek is.

Albert Heijn, Jumbo en Lidl zeggen er alles aan te doen om de prijzen van boodschappen zo laag mogelijk te houden. Ze schrijven dat in zogenoemde position papers, waarin ze hun standpunten uiteenzetten voor het rondetafelgesprek donderdag in de Tweede Kamer.

Kamerleden willen van de supermarkten en voedingsproducenten Unilever, Nestlé en Hak uitleg over dure levensmiddelen. Zo wees Joris Thijssen van GroenLinks-PvdA erop dat 'exact dezelfde producten in een Duitse of Belgische supermarkt soms maar de helft kosten'.

Albert Heijn legt uit dat supermarken met lage marges werken. Van elke euro die een klant uitgeeft, houdt de marktleider naar eigen zeggen gemiddeld slechts 4 cent over. Belastingen en rente gaan daar nog vanaf. De rest gaat naar inkoop en naar bijvoorbeeld transport, lonen en huur. Ook Jumbo wijst op de geringe winstmarge.

De supermarkten zeggen dat ze er niet aan ontkomen om prijzen te verhogen, omdat ze geconfronteerd worden met hogere kosten. Ze nemen die deels voor eigen rekening, melden ze. Dat kan onder meer door in de uitgaven te snijden en efficiënter te werken.

Veel kortingen
Albert Heijn wijst daarnaast op de vele kortingsacties. Volgens het bedrijf is wekelijks meer dan een kwart van de dagelijkse boodschappen in de aanbieding. Ook Jumbo, dat aanvankelijk bekendstond om het 'elke dag de laagste prijs'-concept, zet tegenwoordig vaker in op promoties. Supermarkten benadrukken daarnaast hun huismerkproducten, die vaak goedkoper zijn dan A-merken. Bij Lidl bestaat zelfs 90 procent van het assortiment uit eigenmerkartikelen.

Unilever zegt dat boodschappen in Nederland gemiddeld goedkoper zijn dan in de buurlanden. "Nederland is bij uitstek een aanbiedingenland", schrijft het moederbedrijf van onder meer Unox, Knorr en Calvé. Nestlé, bekend van KitKat, Nescafé en Purina, houdt het erop dat de prijzen net iets onder het Europese gemiddelde liggen. Het benadrukt dat de supermarkten de prijzen in de winkels bepalen.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 50.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ tot 66% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!