RetailTech: Lidl UK laat klanten aanbiedingen reserveren via de app

RetailTech: Lidl UK laat klanten aanbiedingen reserveren via de app

Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Tesco, Asda en Lidl.

 

Tesco

De Britse supermarktketen Tesco experimenteert met het vervangen van traditionele barcodes door QR-codes op verse producten. De innovatie wordt momenteel in een aantal winkels in Zuid-Engeland getest op 12 huismerkproducten, waaronder groenten, fruit en vlees. Het is bedoeld om zowel het afrekenproces te moderniseren als consumenten toegang te geven tot extra productinformatie via hun smartphone. De QR-codes leiden nu nog naar online productpagina’s, maar worden binnenkort ook scanbaar aan de kassa. Daar nemen ze de functie van de klassieke barcode dan volledig over. Volgens Tesco laten verpakkingen door de vele wettelijke verplichtingen weinig ruimte over voor aanvullende informatie, zoals gezondheidstips en gebruiksadviezen. De supermarktketen werkt voor deze proef samen met 10 leveranciers.


Asda

De Britse...

Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Tesco, Asda en Lidl.

 

Tesco

De Britse supermarktketen Tesco experimenteert met het vervangen van traditionele barcodes door QR-codes op verse producten. De innovatie wordt momenteel in een aantal winkels in Zuid-Engeland getest op 12 huismerkproducten, waaronder groenten, fruit en vlees. Het is bedoeld om zowel het afrekenproces te moderniseren als consumenten toegang te geven tot extra productinformatie via hun smartphone. De QR-codes leiden nu nog naar online productpagina’s, maar worden binnenkort ook scanbaar aan de kassa. Daar nemen ze de functie van de klassieke barcode dan volledig over. Volgens Tesco laten verpakkingen door de vele wettelijke verplichtingen weinig ruimte over voor aanvullende informatie, zoals gezondheidstips en gebruiksadviezen. De supermarktketen werkt voor deze proef samen met 10 leveranciers.


Asda

De Britse supermarktketen Asda is gestart met een proef waarbij gezichtsherkenningstechnologie wordt ingezet om winkeldiefstal en geweld tegen personeel terug te dringen. De technologie wordt gedurende 2 maanden getest in 5 winkels in de regio Manchester en is geïntegreerd in het bestaande cameranetwerk. Het systeem vergelijkt beelden van klanten met een databank van bekende daders. Bij een overeenkomst kan de beveiliging van het hoofdkantoor direct de betreffende winkel waarschuwen. Vorig jaar werden er in Asda-winkels alleen al 1.400 gevallen van agressie tegen medewerkers geregistreerd, wat neerkomt op gemiddeld 4 per dag. Volgens Asda is de proef volledig in lijn met de privacywetgeving en worden slechts tijdelijke, geanonimiseerde gegevens opgeslagen van bevestigde overtreders. De uitkomsten van de test worden na afloop geëvalueerd.


Lidl

Lidl voert in het Verenigd Koninkrijk een test uit waarbij klanten via de Lidl Plus-app producten uit het populaire 'Middle of Lidl'-assortiment kunnen reserveren voordat deze in de winkel verkrijgbaar zijn. Het Middle of Lidl-segment bestaat uit tijdelijke non-food-aanbiedingen die wekelijks in het middenpad van de winkel liggen, zoals huishoudelijke apparaten, tuinartikelen, gereedschap, kleding en sportartikelen. Deze aanbiedingen leiden veelal tot pieken in het winkelbezoek rond de lancering en raken snel uitverkocht. Tijdens de proef kunnen klanten geselecteerde actieproducten al 2 weken voor de officiële verkoopdatum reserveren en hun voorkeursfiliaal kiezen om de artikelen af te halen. Op deze manier wil de supermarkt Lidl Plus-gebruikers de kans geven om gewilde producten alvast veilig te stellen voordat ze in de schappen liggen.


RetailTrends organiseert ook dit jaar weer het evenement What's Next in RetailTech. Dat vindt plaats op 13 november 2025 in het AFAS Theater in Leusden. Informatie over het evenement is op deze pagina te vinden. Hier worden ook de sprekers van het evenement op een later moment bekendgemaakt.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 50.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ tot 66% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!