Jochanan Bax doet bod om Bax Music terug te kopen

Jochanan Bax doet bod om Bax Music terug te kopen

Jochanan Bax heeft samen met een investeerder een bod uitgebracht om het failliete Bax Music terug te kopen. Het gaat om een 50/50 aandeelhouderssplit, meldt hij op LinkedIn.

Bax en de investeerder hebben een bieding gedaan bij de curator om alle assets van Bax Music over te nemen en alle gedupeerde klanten alsnog te gaan leveren. "Spannend? Zeker. Maar ook hoopvol," schrijft hij. Ook geeft hij aan geraakt te zijn door het vertrouwen dat leveranciers blijven tonen. "Onze grootste leverancier gaf zelfs aan alleen verder te willen met Bax Music als ik terug aan boord kom."

Mocht het bod van de medeoprichter en investeerder toch niet geaccepteerd worden, dan is 1 ding zeker, schrijft hij. "We bouwen sowieso een nieuwe Bax Music. Met alle lessen, inzichten en ervaring op zak, weten we dat het sneller en beter kan." Verder meldt hij dat Bax Music's grootste leverancier en een 'hele groep (ex-)collega's' al klaarstaat om mee te gaan.

Jan 't Hoen (Keymusic) ook in de race
Er zijn meer kapers op de kust. Vastgoedondernemer Jan 't Hoen heeft eveneens een bod gedaan op het failliete Bax Music. Zijn plan? Een 'doorstart met de best of both: 4 á 5 goede winkels en de rest online', zei hij vrijdag tegen RetailTrends. Een samenwerking met de broers Bax sluit 't Hoen niet uit.

Eerder in 2019 nam 't Hoen concurrent Keymusic over en wilde daarmee doorgroeien tot 40 winkels, maar de coronacrisis gooide roet in het eten, waarna in 2022 het doek viel voor de muziekwinkelketen.

De val van Bax Music. Hoe kon dit Nederlandse miljoenenbedrijf ten onder gaan en zit er nog muziek in de toekomst? RetailTrends sprak hierover met retailexpert Tom Kikkert.

Reacties 2


1 mei, 12:35



Het probleem is tweeledig.

(1) Jochanan Bax heeft in de (social) media momenteel niet de gunfactor en staat richting z'n personeel publiekelijk bekend als een soort mentale slavendrijver. Op zichzelf hoeft dat niet direct een probleem te zijn, er zijn immers meer webshops waar de regie heel strak is. Echter, we hebben het in deze zaak niet over een generieke winkel zoals een Jumbo, Action of C&A, bij zulke winkels is de consument niet bezig met wie de CEO is. Het gaat hier over een muziekwinkel, en muzikanten zijn emotionele mensen. Het muzikantenpubliek zal meer binding voelen bij een echt mens dan bij een harde zakenman. Kortom, je wilt voorkomen, ook richting de investeerder, dat de consument denkt: "ik gun het hem niet, ik ga wel naar de Duitse concurrent."

(2) Belangrijk personeel heeft al aangegeven geen goed gevoel bij Jochanan te hebben en onder zijn leiding ook niet terug te willen komen. De reputatie van Jochanan is van dien aard dat het maar zeer de vraag is of vervangend personeel zich aan zal dienen. De verhalen rondom Jochanan zijn immers ook na een half jaar niet verdwenen. Zonder ervaren personeel is het maar de vraag of een doorstart op de lange termijn realistisch te noemen is. Je hebt als onderneming nu eenmaal ervaren personeel nodig, zeker ook in de beginfase. Bij bepaalde afdelingen is in 't verleden al aangetoond dat de echte routine zich pas na een half jaar aantoont, en dus wil je juist het bestaande ervaren personeel op dag één in kunnen zetten.


22 apr, 20:20

Ik begrijp het wel, als je een nieuwe gitaar besteld die in een ander filiaal op voorraad is en je moet dan 15x bellen in 11 weken wanneer die geleverd gaat worden en dan gaat er nog bij niemand aan de telefoon een belletje rinkelen. Als je als klant op je knieën moet voor een levering dan bestel je de volgende keer gewoon bij een site die wel netjes leverd en waar het product dan notabene uit het buitenland moet komen.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!