De val van Gucci lijkt maar niet tot een einde te komen. In het eerste kwartaal noteert het luxemerk na eerdere slechte jaren opnieuw een flink omzetverlies.
Waar het merk in het eerste kwartaal van 2024 nog iets meer dan 2 miljard euro omzet boekte, is dat in de eerste 3 maanden van dit jaar met een kwart gedaald tot 1,57 miljard euro. Daarmee zet Gucci de lijn van vorig jaar door. Ten opzichte van boekjaar 2023 werd er in 2024 in totaal ook al 23 procent aan omzet ingeleverd.
De slechte cijfers van het merk gaan gepaard met wisselingen in de top. Vanaf 1 januari is Stefano Cantino eindverantwoordelijk voor het merk. Hij volgde Jean-François Palus op als ceo. Ook de creatief directeur bij het bedrijf werd vervangen: Demna Gvasalia zal per 1 juli Sabato De Sarna opvolgen in deze functie.
Kering
De omzetdaling bij Gucci heeft ook flinke gevolgen voor moederbedrijf Kering, mede omdat het modemerk verantwoordelijk is voor 40 procent van de totaalomzet van het modehuis. Kering zag zijn omzet met 14 procent dalen van 4,5 miljard euro naar 3,9 miljard euro.
Het lichtpuntje van Kering komt van het merk Bottega Veneta, dat als enige zijn omzet zag stijgen met 4 procent tot iets meer dan 400 miljoen euro. Yves Saint Laurent ging 8 procent in de min.
Reacties 0