Met wereldwijd meer dan 5.000 verkooppunten timmert G-Star flink aan de weg. Wel brengt retailen over de grens vraagstukken over bijvoorbeeld plaatselijke procedures met zich mee. Chief brand officer Gwenda van Vliet vertelt hoe het denimmerk daarmee omgaat.
Branded content
Innovatief, ambachtelijk en altijd met een rauw randje. Inmiddels heeft een groot deel van de wereld kennisgemaakt met de kleding van het van origine oer-Hollandse G-Star. Sinds zijn ontstaan in 1989 groeide het denimmerk uit tot een speler met circa 300 G-Star-winkels in meer dan 60 landen.
De missie is daarentegen sinds het begin niet wezenlijk veranderd. Die laat zich ook vandaag de dag omschrijven als ‘het creëren van de toekomst van denim’. ''We wijden ons vanaf het allereerste begin volledig aan denim. Van materiaal en ambacht tot de bijbehorende cultuur'', zegt chief brand officer Gwenda van Vliet. ''G-Star is nog altijd een progressieve innovator op verschillende vlakken zoals design, campagnes, samenwerkingen en duurzaamheid.''
Het merk speelde zichzelf veelvuldig in de kijker van het grote publiek door samenwerkingen met grootheden als Pharrell Williams en Snoop Dogg. Ook trok het de aandacht met een collectie van gerecycled plastic uit de oceaan en lanceerde het bedrijf verschillende verduurzamingsinitiatieven. G-Star sprak onder meer het streven uit om uiterlijk in 2030 te zijn overgeschakeld op volledig gebruik van afbreekbare materialen.
Consistent
De grote stappen die het merk zette ten aanzien van internationale groei zijn onder meer terug te zien in de 25 winkels die het vorig jaar opende. Bijna tweederde daarvan bevindt zich in Frankrijk. Voor het komende jaar staan er meer dan 20 nieuwe openingen op de planning. ''Na een periode van stabiliteit en focus op de belangrijkste markten zijn we klaar voor verdere uitbreiding en openen we winkels in regio’s als Zuid-Europa, Japan en bijvoorbeeld ook Australië'', licht de chief brand officer de toekomstplannen toe.
In die grote diversiteit aan landen en markten met bijbehorende dynamiek houdt het merk vast aan de eigen merkidentiteit. Het bedrijf wil overal dezelfde look & feel realiseren en streeft consistentie na in elke winkel. Ten aanzien van het interieur laat Van Vliet bijvoorbeeld weten: ''We werken met 1 concept dat fungeert als een blauwdruk die wereldwijd wordt toegepast, en dus lokaal wordt uitgerold. Zo heeft elk van onze winkels een denim wall op een centrale plek en worden de meubels allemaal besteld bij dezelfde leverancier. Hiermee heeft G-Star overal dezelfde uitstraling.''
Uitdaging
Een grotere uitdaging in retail over de grens ligt voor G-Star eerder in het traject voorafgaand aan de bouw van al die winkels. Internationaal ondernemen betekent onherroepelijk dat je als retailer te maken krijgt met lokale mores en plaatselijke procedures. Het verkrijgen van de benodigde vergunningen bijvoorbeeld, het indienen van aanvragen bij lokale instanties en controles van brandweer en veiligheidsorganisaties. Geen sinecure, zo wijst de praktijk soms uit. In Frankrijk kan een bouwaanvraag afhankelijk van de complexiteit van het project en de locatie zomaar 4 maanden in beslag nemen. Het maakt bouwen in het buitenland niet zelden tot een even complexe als tijdrovende aangelegenheid.
Voor G-Star was het 1 van de redenen om een bouwpartner in de arm te nemen die vaker met dit bijltje heeft gehakt. De Nederlandse general contractor Bulsink ondersteunt het denimmerk sinds 2022 in het gehele proces van winkelontwikkeling in het buitenland. ''Van het verzorgen van vergunningsaanvragen en het bouwen tot de oplevering en de laatste fase richting opening'', zegt Van Vliet.
Van A tot Z
Als totaalaannemer werkt de general contractor aan het (ver)bouwen van winkels, kantoren en hotels in binnen- en buitenland. Bulsink beheert bouwprojecten van A tot Z. Zo realiseerde het bedrijf eerder al formules voor Rituals en Basic-Fit. Op dit moment verduurzaamt het een groot deel van de winkels van Odido. ''Voor G-Star zijn we partner voor alle vraagstukken in bouwen'', zegt accountmanager Jessie van der Steen van Bulsink.
''Of het nu gaat om een verhuizing van een winkel, om kleine rebrands of om de realisatie van een compleet nieuwe vestiging. Uitgangspunt is altijd dat we ontzorgen in het hele traject. In de aanloop naar de bouw doemen er verschillende vraagstukken op. In de vorm van dikke boekwerken met wet- en regelgeving bijvoorbeeld, of de vraag welke stukken er moeten worden aangeleverd.''
Op locatie spelen er weer talloze andere factoren. Vaak wordt de winkel gerealiseerd in een winkelcentrum en is goed contact met het centrummanagement cruciaal. ''Er zijn verschillende facetten om rekening mee te houden om het bouwtraject zo goed en snel mogelijk te realiseren. Soms wordt er ’s avonds en ’s nachts gebouwd'', zegt Van der Steen. ''Dat begeleiden wij. Ook nemen we de contacten met preferred suppliers, zoals de leveranciers voor het interieur, op ons. Met die regie sluiten we alle werkzaamheden zo goed mogelijk op elkaar aan. In die zin hebben we dus ook een coördinerende rol.''
Lokale expertise
Als spin in het web heeft Bulsink er veel baat bij dat het beschikt over kantoren in Duitsland en Frankrijk, en daarmee dus ook over lokale expertise. Gunstig, vindt van der Steen. Als Nederlander krijg je in sommige landen zaken toch iets minder snel geregeld. Ze vervolgt: ''Onze Franse projectmanager bijvoorbeeld kent de taal, cultuur en procedures als geen ander. Zij onderhoudt de contacten met lokale partijen, schakelt direct met G-Star en begeleidt het hele proces tot de sleuteloverdracht aan toe. Dat scheelt niet alleen een hoop reizen, maar ook de nodige zorgen. Zo kan G-Star zich bezighouden met meerdere projecten. Tegelijkertijd en wereldwijd.''
Reacties 0