Starbucks blijft omzetdaling noteren ondanks 'turnaround-plan'

Starbucks blijft omzetdaling noteren ondanks 'turnaround-plan'

Starbucks heeft in het tweede kwartaal van boekjaar 2025 opnieuw minder omzet geboekt. Daarmee lijkt het strategisch plan van de nieuwe ceo nog geen vruchten af te werpen.

Het is voor Starbucks het vierde kwartaal op rij waarin de keten minder omzet noteert dan in dezelfde periode een jaar eerder. Mede door de tegenvallende resultaten is het bedrijf druk bezig met hervormen.

In het zogenoemde ‘turnaround-plan’ heeft ceo Brian Niccol veel aanpassingen gedaan op operationeel gebied. Ook heeft hij het kortingsbeleid van Starbucks teruggeschroefd en richt hij zich op bredere marketing buiten het loyaliteitsprogramma. Onder zijn leiding worden onder meer een eenvoudiger menu, keramische kopjes, zogenaamde refills en kortere wachttijden van maximaal 4 minuten ingevoerd. Ook schrapte de keten 1.100 kantoorbanen.

Niccol, die sinds augustus actief is voor de keten, kijkt ondanks de daling positief naar de cijfers: "Onze financiële resultaten weerspiegelen nog niet onze vooruitgang, maar we hebben echt momentum met ons 'Back to Starbucks'-plan. Mijn optimisme is veranderd in het vertrouwen dat we de juiste strategie voeren om alles op de rails te krijgen.”

In het afgelopen kwartaal kwamen er netto 213 nieuwe locaties bij, waardoor het totaal op 40.789 uitkomt. Bij de keten werken ongeveer 350.000 mensen wereldwijd.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!