Amac-oprichter Ed Bindels doet een stapje terug. De dagelijkse leiding bij de Apple-specialist wordt overgenomen door Roelof de Rijk. Wat zijn de plannen van de managing director?
In 20 jaar tijd is Amac uitgegroeid tot dé Apple-aanbieder in Nederland. Met 47 winkels, een webshop en een dienst voor zakelijke klanten en het onderwijs. Oprichter Ed Bindels blijft ceo, maar draagt de dagelijkse leiding over aan Roelof de Rijk. Die werkt al sinds 2013 bij Amac, waarvan de laatste 6 jaar als commercieel directeur. Bindels richt zich de komende tijd op andere projecten: de door hem opgezette horecagelegenheid Liemès en het Apple-museum, waarvan hij initiatiefnemer is.
Van harte met de aanstelling. Verandert er veel voor je ten opzichte van de afgelopen maanden, toen je al veel taken van Ed overnam?
"Inhoudelijk niet veel. Ed is met een aantal projecten bezig die individueel al bijna een dagtaak zijn. Dat geldt zowel voor het Apple-museum als voor Liemès. En dan mag hij ook bij Amac nog het nodige doen. Dat gaat een keertje wringen. Amac heeft een team dat sinds jaar en dag op elkaar is ingewerkt. Het ligt dan het...
Amac-oprichter Ed Bindels doet een stapje terug. De dagelijkse leiding bij de Apple-specialist wordt overgenomen door Roelof de Rijk. Wat zijn de plannen van de managing director?
In 20 jaar tijd is Amac uitgegroeid tot dé Apple-aanbieder in Nederland. Met 47 winkels, een webshop en een dienst voor zakelijke klanten en het onderwijs. Oprichter Ed Bindels blijft ceo, maar draagt de dagelijkse leiding over aan Roelof de Rijk. Die werkt al sinds 2013 bij Amac, waarvan de laatste 6 jaar als commercieel directeur. Bindels richt zich de komende tijd op andere projecten: de door hem opgezette horecagelegenheid Liemès en het Apple-museum, waarvan hij initiatiefnemer is.
Van harte met de aanstelling. Verandert er veel voor je ten opzichte van de afgelopen maanden, toen je al veel taken van Ed overnam?
"Inhoudelijk niet veel. Ed is met een aantal projecten bezig die individueel al bijna een dagtaak zijn. Dat geldt zowel voor het Apple-museum als voor Liemès. En dan mag hij ook bij Amac nog het nodige doen. Dat gaat een keertje wringen. Amac heeft een team dat sinds jaar en dag op elkaar is ingewerkt. Het ligt dan het meest voor de hand om daar dan iets minder tijd aan te spenderen."
Laten we het nu maar formeel maken, dachten jullie.
"Dat klopt. Het was al een tijd zo en we dachten: misschien moet het maar gewoon een keer een naam krijgen. En daar ben ik blij om."
Is het tijdelijk?
"Nee, het woordje 'tijdelijk' zit vooral bij Ed. Die heeft zijn 3 bedrijven, waarbij de grote piek nu bij het Apple-museum ligt (het is de bedoeling dat het museum nog dit jaar opent, red.). Daarna zullen we moeten kijken wat hij daarna gaat doen. We moeten in ieder geval goed borgen dat Amac een sterke speler blijft en zich blijft doorontwikkelen."
Waar houd je je vooral mee bezig de komende tijd?
"Ik ga het niet héél anders doen. Wat belangrijk is: dat we in de retail relevant blijven. We kijken naar uitbreiding. We hebben een nieuwe winkel in ons vizier, die zouden we aan het begin van het volgende kalenderjaar willen openen. Het is al weer lang geleden dat we een nieuwe winkel hebben geopend.
We zijn daarnaast bezig met het vernieuwen van een aantal winkels. Het gaat om relocaties: nog dit kalenderjaar gaan we in Tilburg en in Enschede naar een nieuwe locatie.
Wat de nieuwe winkel betreft: ik ben nog in gesprek met Apple voor toestemming om daar een winkel te mogen openen."
Want die zit dicht bij een Apple Store?
"Dat zou zomaar kunnen. (lacht) Daar mag ik niks over zeggen. We zijn er druk mee bezig en ik heb er wel vertrouwen in dat het lukt."
Dat zou nummer 48 worden. Is er ruimte voor meer?
"We kijken naar locaties die op The Wall lijken. Periferiewinkels, niet in het centrum van de stad. Met de winkel in The Wall bedienen we groot Utrecht: mensen uit onder meer Bunnik, Maarssen, Woerden, Nieuwegein en IJsselstein. Dus goed bereikbaar en waar je makkelijk kunt parkeren. Ik zie wel een aantal steden waar een extra winkel mogelijk is, een stuk of 3, alleen grote steden."
Lukt dat wel? In veel gemeenten is detailhandel buiten het centrum niet toegestaan.
"Dat kan lastig zijn. Neem Ekkersrijt bij Eindhoven: dat is grootschalige retail. Dat betekent winkels vanaf 800 vierkante meter. Dat is te groot voor ons Apple-concept. We moeten dan creatief zijn: wat zijn de mogelijkheden? Kunnen we toestemming krijgen om een iets kleinere winkel te realiseren?"
Hoe ging het met de verkopen in het afgelopen boekjaar, dat tot eind maart liep?
"We hebben een mooie groei gerealiseerd ten opzichte van het boekjaar ervoor. Zowel in omzet als resultaat (in boekjaar 2023/2024 kwam de omzet op 238 miljoen uit en de winst op ruim 3 miljoen, red). Daar zijn we heel erg blij mee. De retail heeft het zwaar: we hebben onze omzet daar min of meer weten te behouden, maar de groei zit bij online en zakelijk."
Het beste jaar ooit?
"Het is de hoogste omzet in onze geschiedenis en ook het beste resultaat. Dus dat is heel fijn. Het kan dus wel. Je hoort zoveel over bedrijven die problemen hebben, er gaan er meer failliet dan dat er bijkomen. Maar er zijn dus ook partijen waar het goed gaat!"
Het succes van Amac hangt mede af van de nieuwe producten waar Apple mee komt. Waar is de hoop op gevestigd?
"Het aandeel iPhone wordt elk jaar groter. Gelukkig hebben we ieder jaar in september de lancering van een nieuwe iPhone. Die is heel belangrijk voor ons. En hoeveel mensen die willen hebben zal afhangen van de wow-factor van dat nieuwe apparaat. Dat geldt ook voor de Apple Watch. De MacBooks en de iPads zijn net vernieuwd; we kunnen met de huidige line-up even vooruit.
Maar we zijn inderdaad heel afhankelijk van de productontwikkeling vanuit de Apple-stal. We hebben er geen invloed op - we zijn wederverkoper. Maar we hebben er geen klachten over."
Tot slot. Wie is er een grotere Apple-freak: Ed of jij?
"Ed heeft meer dan ik een verzamelwoede gehad. Als je het daaraan afmeet, is hij een grotere freak. Met zijn museum zet hij een fantastisch concept neer. Dat gaat heel leuk worden voor technologie- en innovatieliefhebbers en natuurlijk voor Apple-liefhebbers.
Maar voor de rest doen we niet veel voor elkaar onder. We kijken allebei halsreikend uit naar iedere keynote. Dan zitten we naast elkaar en becommentariëren alles wat er gezegd wordt."