Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Amazon, OFM en Sainsbury's.
Amazon
Amazon heeft tijdens zijn innovatiedag in Dortmund de eerste robot binnen het bedrijf met een gevoel voor aanraking gepresenteerd. De AI-gestuurde robotarm met de naam Vulcan moet het werk in distributiecentra niet alleen efficiënter maken, maar ook veiliger en minder belastend voor medewerkers. Vulcan wordt al ingezet in distributiecentra in Spokane in de Verenigde Staten en Hamburg in Duitsland, waar het medewerkers helpt bij het in- en uitruimen van vakken op moeilijk bereikbare hoogtes. Dit betekent minder trapgebruik en minder fysieke belasting. De robot werkt met een combinatie van grijparmen, ingebouwde transportbandjes en een zuignap met camera. Zo is Vulcan in staat om het juiste item te identificeren, op te pakken en het zorgvuldig in of uit een vak te verplaatsen, zonder andere producten mee te slepen. De robot is...
Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Amazon, OFM en Sainsbury's.
Amazon
Amazon heeft tijdens zijn innovatiedag in Dortmund de eerste robot binnen het bedrijf met een gevoel voor aanraking gepresenteerd. De AI-gestuurde robotarm met de naam Vulcan moet het werk in distributiecentra niet alleen efficiënter maken, maar ook veiliger en minder belastend voor medewerkers. Vulcan wordt al ingezet in distributiecentra in Spokane in de Verenigde Staten en Hamburg in Duitsland, waar het medewerkers helpt bij het in- en uitruimen van vakken op moeilijk bereikbare hoogtes. Dit betekent minder trapgebruik en minder fysieke belasting. De robot werkt met een combinatie van grijparmen, ingebouwde transportbandjes en een zuignap met camera. Zo is Vulcan in staat om het juiste item te identificeren, op te pakken en het zorgvuldig in of uit een vak te verplaatsen, zonder andere producten mee te slepen. De robot is getraind met duizenden realistische scenario’s – van sokken tot kwetsbare elektronica – en leert continu bij. Amazon wil Vulcan in de komende jaren uitrollen in meer fulfillment centers in Europa en de Verenigde Staten.
OFM
OFM zet een nieuwe stap in de digitale klantbeleving met de introductie van virtual try-on (vto). Als naar eigen zeggen eerste mannenmoderetailer in Nederland test het merk de innovatieve oplossing die klanten via hun eigen camera laat zien hoe kleding hen staat. De functie is sinds kort live op een selectie artikelen in de webshop. Volgens OFM geeft 83 procent van de gebruikers een positieve beoordeling na gebruik van de functie en ligt de conversie 1,6 keer hoger ten opzichte van het gemiddelde op de site. Met de technologie wil het modemerk de online shopervaring persoonlijker, sneller en betrouwbaarder maken.
Sainsbury’s
De Britse supermarktketen Sainsbury’s is gestart met een proef waarbij klanten direct kunnen betalen via de handscanners in de winkel, zonder langs een kassa te gaan. De nieuwe functionaliteit wordt getest in de winkels in het Engelse Richmond en Kempton. Klanten die gebruikmaken van de zogeheten SmartShop-handhelds kunnen na het scannen van hun boodschappen ter plekke afrekenen door hun betaalkaart tegen het apparaat te houden. Vervolgens kiezen ze of ze de kassabon willen printen of per e-mail ontvangen. Het is de eerste keer dat fysieke SmartShop-apparaten deze betaalmogelijkheid bieden. App-gebruikers konden al sinds 2022 mobiel betalen. Volgens Darren Sinclair, directeur ‘Future Stores’, moet de nieuwe aanpak zorgen voor een snellere winkelervaring en meer gebruiksgemak. Daarnaast zorgen de scanners voor waardevolle klantinzichten door via heatmapping-technologie anoniem looproutes in kaart te brengen. Dit helpt Sainsbury’s bij het optimaliseren van winkelindelingen en commerciële displays.
RetailTrends organiseert ook dit jaar weer het evenement What's Next in RetailTech. Dat vindt plaats op 13 november 2025 in het AFAS Theater in Leusden. Informatie over het evenement is op deze pagina te vinden. Hier worden ook de sprekers van het evenement op een later moment bekendgemaakt.