Action heeft in het eerste kwartaal van 2025 een omzet van 3,5 miljard euro geboekt. Dat is 17 procent meer dan in dezelfde periode van het jaar ervoor.
De like-for-like omzet steeg met 6,2 procent. De discounter voegde 49 winkels toe aan zijn winkelbestand. In totaal heeft Action nu 2.967 winkels in 12 landen die wekelijks 19,7 miljoen klanten trekken.
De discounter zegt op schema te liggen om in 2025 minstens 1 nieuwe winkel per dag te openen en in totaal zo’n 370 winkels toe te voegen. Action verwacht dat in het tweede kwartaal de teller van het winkelbestand uitkomt op 3.000.
Europese expansie
Action treedt daarbij ook toe tot nieuwe landen. Zo opende het in april zijn eerste winkel in Bachenbülach in Zwitserland. Daarmee is de discounter nu in 13 landen actief. Kort erna werden er in het land nog 2 Action-winkels geopend. Dit najaar wil het zijn eerste winkel openen in Roemenië.
Action-ceo Hajir Hajji ziet dat klanten terugkeren naar Action voor hun alledaagse benodigdheden en huishoudelijke aankopen. Volgens haar werkt de formule van ‘kwaliteitsproducten tegen de laagste prijs in combinatie met vooruitgang op het gebied van duurzaamheid’ overal. “We zagen dit opnieuw toen we onze eerste 3 winkels in Zwitserland openden, die door klanten in recordaantallen werden bezocht.”
Frankrijk is de grootste markt voor Action, met 862 winkels aan het einde van het eerste kwartaal. In deze periode groeide het winkelbestand daar met 3 nieuwe winkels. Ook werd de discounter daar voor het derde jaar op rij verkozen tot de favoriete winkelketen van de Fransen, zo blijkt uit het jaarlijkse consumentenonderzoek van adviesbureau EY-Parthenon. In Nederland steeg onlangs de merkwaarde van de discounter met 52 procent naar ruim 4,8 miljard dollar. Daarmee is Action het meest waardevolle retailmerk van Nederland.
Reacties 0