Na jaren van stevige groei lijkt de opmars van boodschappenbezorging door supermarkten af te remmen. Dat blijkt uit transactiedata van ABN Amro.
De afgelopen 12 maanden nam het aantal bezorgingen met 11 procent toe. Daarmee is de groei fors lager dan in voorgaande jaren. In 2023 lag de gemiddelde maandelijkse toename nog op 69 procent, en ook in 2024 bleef de groei met 21 procent per maand op een aanzienlijk hoger niveau.
Toch is het aantal onlinebestellingen nog altijd veel hoger dan voor de pandemie. In april van dit jaar lag het aantal bestellingen ruim 3 keer zo hoog als in 2019. Het aantal betalingen in fysieke supermarkten is in diezelfde periode slechts met 21 procent gestegen.
Volgens ABN Amro is de afzwakkende groei deels te verklaren door de hoge inflatie, waardoor consumenten prijsbewuster zijn geworden. Ook geopolitieke onzekerheden, zoals oorlogen en handelsspanningen, maken consumenten voorzichtiger met hun uitgaven.
ABN Amro ziet tekenen van verzadiging in de markt voor boodschappenbezorging. Vrijwel alle grote supermarktketens bezorgen inmiddels door heel Nederland, waardoor de ruimte voor uitbreiding kleiner wordt. Verdere groei zal daarom vooral afhangen van bevolkingsgroei en veranderend consumentengedrag. “De groei zet nog wel door, maar neemt geleidelijk af”, aldus de bank.
Reacties 0