Primera start met retailmedia 'voor nieuwe inkomsten'
Gepubliceerd op 30 mei 2025 om 16:01
Foto: Sander Nagel
Primera rust vrijwel zijn hele winkelbestand de komende maanden uit met schermen voor retailmedia. "Met meer dan 46 miljoen kopende klanten willen we ons bereik benutten voor nieuwe inkomsten", vertelt ceo Christel Teeuwen in een interview met RetailTrends.
Binnen het vernieuwde winkelconcept van de gemaksketen is ruimte voor 4 of 5 schermen, waarop reclameboodschappen gecommuniceerd worden naar klanten. "Om schaal te realiseren is het de bedoeling dat 80 procent van de bestaande winkels wordt voorzien van in elk geval 2 schermen: 1 in de etalage en 1 bij de cadeaukaarten", aldus Teeuwen.
Het gaat daarbij om 400 tot 450 vestigingen. "Een grote investering", erkent de ceo, die echter rendement op meerdere vlakken verwacht. "Los van de nieuwe inkomstenstroom is communiceren via een scherm efficiënter dan winkelmaterialen produceren, opsturen, aanbrengen en weer weghalen."
Primera telt 555 winkels in ons land, die in 2024 goed waren voor 1,2 miljard euro omzet. De keten, ooit in de markt gezet door 3 tabaksfabrikanten, heeft tot 2032 om zich voor te bereiden op een bestaan zonder tabaksproducten.
Teeuwen gaat in het interview in op de zoektocht naar nieuwe groeidrijvers, de komst van tabaksspeciaalzaakketen Volado en de voors en tegens van het coöperatiemodel. Het is exclusief te lezen voor members van RetailTrends. Nog geen member? Klik hier.