'A-merken stijgen sneller in prijs dan budgetmerken'

'A-merken stijgen sneller in prijs dan budgetmerken'

De prijzen van 100 A-merkproducten zijn in 1 jaar tijd gemiddeld 7 procent duurder geworden. Dat blijkt uit een prijspeiling van de Consumentenbond.

De stijging is bijna het dubbele van de inflatie in diezelfde periode (3,7 procent). De prijzen van budgetmerken stegen met zo’n 3 procent.

De Consumentenbond nam de prijzen van ruim 800 A-merkartikelen en 300 budgetartikelen onder de loep. Van de 100 meest verkochte A-merken stegen er 73 harder in prijs dan de inflatie. Er bleven 7 A-merken uit de top 100 gelijk in prijs.

De prijzen van budgetmerken vallen doorgaans tientallen procenten lager uit dan die van A-merken. Een aantal budgetproducten daalde in prijs, terwijl de vergelijkbare A-merk variant duurder werd.

A-merken bij Nettorama het goedkoopst
Bij supermarkt Jumbo stegen de prijzen het hardst, met 11 procent. Dat is hoger dan bij andere supermarkten, waar de stijging 6 tot 7 procent was. Volgens Jumbo heeft die stijging te maken met hun zelfstandige, lokale inkoop. Onlangs sloot de supermarktketen zich aan bij 2 Europese inkooporganisaties, waarmee het een inhaalslag wil realiseren.

Nettorama is de goedkoopste aanbieder voor A-merken, met 9 procent lagere prijzen. Gevolgd door Dirk, Hoogvliet en Vomar. Bij Poiesz stegen de prijzen van budgetmerken het hardst met gemiddeld 10 procent. Volgens de Bond hebben meerdere supermarkten laten weten dat de inkoopprijzen van A-merken in de afgelopen jaren harder zijn gestegen dan die van budgetmerken.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!