Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Google Shopping, Lekkerland en Shopify.
Google Shopping
Google introduceert AI Mode, een nieuwe shopervaring die AI-model Gemini combineert met de Shopping Graph. Daarin zijn inmiddels meer dan 50 miljard productvermeldingen opgenomen, van grote e-commerceplatforms tot lokale ondernemers. Deze worden meer dan 2 miljard keer per uur geüpdatet, inclusief prijs, beschikbaarheid, varianten en klantbeoordelingen. De functie biedt gebruikers visuele inspiratie, slimme aanbevelingen en actuele prijsinformatie. Nieuw is ook de 'agentic checkout', die automatisch aankopen voltooit zodra maat, prijs of kleur aan de voorkeuren voldoen, inclusief betaling via Google Pay. Daarnaast lanceert Google een virtuele paskamer, waarbij kleding op basis van een geüploade foto op het eigen lichaam wordt getoond. De technologie houdt rekening met lichaamsvormen en hoe de stof valt....
Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Google Shopping, Lekkerland en Shopify.
Google Shopping
Google introduceert AI Mode, een nieuwe shopervaring die AI-model Gemini combineert met de Shopping Graph. Daarin zijn inmiddels meer dan 50 miljard productvermeldingen opgenomen, van grote e-commerceplatforms tot lokale ondernemers. Deze worden meer dan 2 miljard keer per uur geüpdatet, inclusief prijs, beschikbaarheid, varianten en klantbeoordelingen. De functie biedt gebruikers visuele inspiratie, slimme aanbevelingen en actuele prijsinformatie. Nieuw is ook de 'agentic checkout', die automatisch aankopen voltooit zodra maat, prijs of kleur aan de voorkeuren voldoen, inclusief betaling via Google Pay. Daarnaast lanceert Google een virtuele paskamer, waarbij kleding op basis van een geüploade foto op het eigen lichaam wordt getoond. De technologie houdt rekening met lichaamsvormen en hoe de stof valt. De functies worden in de komende maanden uitgerold in de Verenigde Staten. Wanneer ze beschikbaar komen in andere landen, is nog niet bekend.
Lekkerland
Lekkerland, breidt het gebruik van slimme technologieën uit in zijn onbemande smart kiosken van Rewe To Go – compacte 24/7-miniwinkels met self-checkout. Na een succesvolle pilot in Düsseldorf worden de oplossingen nu uitgerold naar locaties door heel Duitsland. De smart kiosken bevinden zich op locaties zoals ziekenhuizen en kantoren en worden op afstand beheerd. Dankzij de integratie van digitale prijslabels (ESL’s), cloudgebaseerde software en AI-gestuurde shelf-monitoring heeft Lekkerland volledig realtime inzicht in de voorraad en schapbezetting, zonder dat er een medewerker op de locatie aanwezig is. De technologie maakt verder centrale prijs- en promotiebeheer mogelijk, geeft automatisch restock-alerts, en biedt inzichten op artikelniveau in productprestaties. Door de inzet van AI-monitoring verhoogde Lekkerland de on-shelf beschikbaarheid tot boven de 95 procent.
Shopify
Shopify en gamingplatform Roblox, dat bijna 100 miljoen dagelijkse gebruikers heeft, breidt hun samenwerking uit. Het doel is het beschikbaar maken van echte producten in de digitale wereld en het nauwer integreren van fysiek winkelen met digitale ervaringen. Zo gaat het merk Fenty Beauty 1 van haar lipproducten aanbieden via een in-game shopervaring. Een andere innovatie is het Approved Merchandiser Program, waarmee merken en makers fysieke producten kunnen labelen met een unieke code. Deze code geeft kopers toegang tot exclusieve digitale items, zoals kleding of accessoires voor hun avatar in Roblox. Roblox werkte eerder al samen met merken als Vans, Walmart, E.l.f. Beauty en H&M om retailconcepten in de virtuele wereld te ontwikkelen.
RetailTrends organiseert ook dit jaar weer het evenement What's Next in RetailTech. Dat vindt plaats op 13 november 2025 in het AFAS Theater in Leusden. Informatie over het evenement is op deze pagina te vinden. Hier worden ook de sprekers van het evenement op een later moment bekendgemaakt.