Ceo Andries Govaert: "Makro Nederland wil de nul halen"

Ceo Andries Govaert: "Makro Nederland wil de nul halen"

Makro Nederland bloedt al jaren en bloedt nog steeds. Maar ceo Andries Govaert en zijn team slagen er wel in om het bloeden te stelpen. Dit boekjaar – dat op 30 september 2024 afloopt – wil hij het operationele resultaat op nul hebben, en najaar 2025 is de ambitie om definitief zwarte cijfers te schrijven. “Zo ver is het nog niet. September wordt een heel belangrijke maand. Een fotofinish!”

Dat de operationele nullijn in zicht is, is al een hele verbetering met voorgaande jaren waarin het zwalkende Makro voortdurend werd geassocieerd met miljoenenverliezen. Sindsdien zijn de speculaties over een faillissement hardnekkig en daar moet Govaert sinds zijn aantreden als ceo in 2022 mee omgaan.

Voor hem staan de belangrijkste cijfers in het onlangs gedeponeerde jaarverslag van Makro Nederland over 2023 onderaan op pagina 5: het operationele resultaat dat in de 12 maanden tot en met 30 september 2023 op een verlies van €7,4 miljoen uitkwam. In het jaar daarvoor was het operationele verlies nog €13 miljoen.

“Dat is €5,6 miljoen minder operationeel verlies en dat zie je ook terug in het nettoverlies dat...

Makro Nederland bloedt al jaren en bloedt nog steeds. Maar ceo Andries Govaert en zijn team slagen er wel in om het bloeden te stelpen. Dit boekjaar – dat op 30 september 2024 afloopt – wil hij het operationele resultaat op nul hebben, en najaar 2025 is de ambitie om definitief zwarte cijfers te schrijven. “Zo ver is het nog niet. September wordt een heel belangrijke maand. Een fotofinish!”

Dat de operationele nullijn in zicht is, is al een hele verbetering met voorgaande jaren waarin het zwalkende Makro voortdurend werd geassocieerd met miljoenenverliezen. Sindsdien zijn de speculaties over een faillissement hardnekkig en daar moet Govaert sinds zijn aantreden als ceo in 2022 mee omgaan.

Voor hem staan de belangrijkste cijfers in het onlangs gedeponeerde jaarverslag van Makro Nederland over 2023 onderaan op pagina 5: het operationele resultaat dat in de 12 maanden tot en met 30 september 2023 op een verlies van €7,4 miljoen uitkwam. In het jaar daarvoor was het operationele verlies nog €13 miljoen.

“Dat is €5,6 miljoen minder operationeel verlies en dat zie je ook terug in het nettoverlies dat in 2023 op €41,3 miljoen uitkwam, terwijl dat in boekjaar 2022 nog €45,8 miljoen verlies was”, zegt hij. “Dat is €4,5 miljoen minder nettoverlies in boekjaar 2023. Dat wij ons operationele resultaat stap voor stap verbeteren, tikt dus door in het nettoresultaat. Dat is waar ik mij op richt.”

Eigenlijk is hij opgeleid tot boekhouder, dus affiniteit met de cijfers heeft hij zeker, maar Govaert kijkt vooral naar de operatie. Daarbij laat hij corporate kostenposten als afschrijvingen en de fee die hij aan het moederbedrijf Metro betaalt buiten beschouwing.

Sommigen noemen dit een ‘opgefleurde resultaatsdefinitie’…

“Dat zijn kostenposten die wel degelijk in het verslag staan, maar waarop ik geen invloed heb. Als we op termijn een positieve ebitda realiseren, kunnen we die corporate fee en andere kosten absorberen, maar we zitten met Makro Nederland nu nog in de fase van herstel. Vandaar dat ik met volledig richt op verbetering van het operationele resultaat met break-even als doelstelling voor het boekjaar dat op 30 september 2024 afloopt.”

De vermogenspositie van Makro ging van €45,4 miljoen negatief in 2022 naar €49,7 miljoen negatief in 2023. Wat zegt dat?

“Ook dat is boekhouden. Ons resultaat verbetert maar we maken nog steeds verlies. Dat operationele en nettoverlies zorgt ervoor dat je equity-positie ook verslechtert met €4,3 miljoen. Zonder die eenmalige baten van ruim €46 miljoen zou onze vermogenspositie veel verder achteruit zijn gegaan. Als we weer winstgevend zijn, zul je zien dat die vermogenspositie ook weer stap voor stap verbetert. Dat is een proces voor de langere termijn.”

Zitten er voor het lopende boekjaar nog meevallers in het vat?

“Nee, niets dat je significant kunt noemen en zeker niet in de orde van grootte van de eenmalige baten die we in boekjaar 2023 hebben gehad.”

Zijn er aan de kostenkant nog mogelijkheden om het resultaat te verbeteren?

“De basis van de groothandel is van oudsher hoge volumes, lage marges en lage kosten. Dus kostenbeheersing zit in onze kern. Daar is al veel op verbeterd, bijvoorbeeld door het assortiment terug te brengen van 92.000 naar 37.000 items en veel meer in bulk op pallets te presenteren. Kostenbeheersing is niet de enige voorwaarde om duurzaam een winstgevende positie te bereiken.”

Moeder Metro is nog steeds blij met Makro?

“Metro AG staat voor 100 procent achter ons. Ze zijn blij dat na 9 jaar de operationele break even eindelijk weer in beeld is. Maar we weten allemaal dat dit nog lang niet genoeg is. In boekjaar 2025 dat op 30 september van dat jaar afloopt, willen we een positieve ebitda noteren. Ik ben voorzichtig om nu al de vlag uit te hangen, maar dat is een doelstelling waar we stap voor stap naartoe werken. En dan trekken we die lijn door in de jaren die volgen.”

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!