Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Walmart, Debenhams Group en Deliveroo.
Walmart
Walmart heeft deze week Sparky gelanceerd, een op generatieve AI gebaseerde assistent die klanten ondersteunt bij het zoeken, vergelijken en bestellen van producten in de Walmart-app. Via de knop “Ask Sparky” biedt de tool realtime hulp tijdens het hele winkelproces.
Sparky kan onder meer productreviews samenvatten en gepersonaliseerde aanbevelingen doen op basis van context, zoals het weer, locatie of gelegenheid. Daarmee wil Walmart het online winkelen eenvoudiger en efficiënter maken.
De functie wordt de komende tijd verder uitgebreid. Sparky moet uitgroeien tot een volwaardige digitale winkelhulp die ook herhaalbestellingen kan plaatsen, afspraken kan inplannen en input in tekst, beeld, audio en video kan verwerken.
Debenhams Group
De Britse modegroep Debenhams...
Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Walmart, Debenhams Group en Deliveroo.
Walmart
Walmart heeft deze week Sparky gelanceerd, een op generatieve AI gebaseerde assistent die klanten ondersteunt bij het zoeken, vergelijken en bestellen van producten in de Walmart-app. Via de knop “Ask Sparky” biedt de tool realtime hulp tijdens het hele winkelproces.
Sparky kan onder meer productreviews samenvatten en gepersonaliseerde aanbevelingen doen op basis van context, zoals het weer, locatie of gelegenheid. Daarmee wil Walmart het online winkelen eenvoudiger en efficiënter maken.
De functie wordt de komende tijd verder uitgebreid. Sparky moet uitgroeien tot een volwaardige digitale winkelhulp die ook herhaalbestellingen kan plaatsen, afspraken kan inplannen en input in tekst, beeld, audio en video kan verwerken.
Debenhams Group
De Britse modegroep Debenhams Group (voorheen Boohoo Group) introduceert een nieuwe prijsstrategie waarbij kunstmatige intelligentie centraal staat. Met de inzet van AI wil het bedrijf sneller en gerichter inspelen op veranderende klantvraag, seizoensinvloeden en voorraadniveaus.
In plaats van brede promotiecampagnes worden kortingen voortaan afgestemd op de prestaties van afzonderlijke producten. Prijzen worden automatisch aangepast op basis van actuele verkoopdata, trends en voorraadstanden. Volgens Debenhams resulteert dat in meer gerichte en concurrerende prijzen, minder overtollige voorraad en verbeterde marges.
Daarnaast vervangt de technologie veel handmatig werk, waardoor teams zich meer kunnen richten op strategie. De AI-oplossing wordt gefaseerd uitgerold binnen het merkenportfolio van de groep.
Deliveroo
Bezorgdienst Deliveroo is begonnen met het testen van droneleveringen in de Ierse hoofdstad Dublin, als onderdeel van wat het bedrijf noemt zijn “voortdurende missie” om de klantervaring te verbeteren. In de eerste fase onderzoekt het bedrijf hoe drones kunnen bijdragen aan het sneller bedienen van buitenwijken en moeilijk bereikbare locaties. Het uiteindelijke doel is om nieuwe klantgroepen aan te spreken met supersnelle bezorgingen. De test richt zich op de wijk Blanchardstown, waar klanten binnen een straal van 3 kilometer maaltijden kunnen laten bezorgen, in sommige gevallen al binnen 3 minuten.
De drones vertrekken vanuit een lokaal distributiepunt en laten de bestelling via een biologisch afbreekbare kabel op de afgesproken locatie zakken. Klanten ontvangen vooraf een melding en moeten een veilige afleverplek bevestigen.
Als de proef succesvol blijkt, wil Deliveroo de dienst uitbreiden naar meer restaurants en binnen 6 maanden ook beginnen met dronebezorging van boodschappen en retailproducten. Als de proef slaagt, sluit Deliveroo een bredere uitrol binnen Ierland en andere markten niet uit.
RetailTrends organiseert ook dit jaar weer het evenement RetailTrends Tech. Dat vindt plaats op 13 november 2025 in het AFAS Theater in Leusden. Informatie over het evenement is op deze pagina te vinden. Hier worden ook de sprekers van het evenement bekendgemaakt.