Kledingketen H&M schroeft het retourbeleid in Nederland weer iets verder aan. Niet alleen Duitse, maar ook Nederlandse klanten hebben vanaf 19 juni nog slechts 14 dagen de tijd om afgeprijsde artikelen te retourneren. Dat wordt duidelijk uit het retourbeleid van de fashionretailer.
Voorheen hadden klanten een retourtermijn van 30 dagen, die zowel gold voor afgeprijsde als reguliere artikelen. Vorige week werd bekend dat H&M dit beleid doorvoert in Duitsland, ook per 19 juni. Volgens H&M is de aanpassing bedoeld om sale-items sneller opnieuw beschikbaar te maken voor andere klanten. Het gewijzigde retourbeleid geldt voor zowel items die online zijn gekocht als voor aankopen in fysieke winkels.
Het is niet voor het eerst dat de Zweedse kledingwinkel dit jaar zijn retourbeleid aanscherpt. Sinds 7 januari dit jaar betalen alle klanten - inclusief members - een retourvergoeding van 2,99 euro voor online bestellingen. Daarvoor moesten alleen klanten buiten het loyaliteitsprogramma een vergoeding van 1,99 euro betalen per retourzending. "We zagen dat dit het aantal retourzendingen heeft verminderd en hebben nu besloten om dit uit te breiden naar al onze members", zei een H&M-woordvoerder eerder tegen RetailTrends.
Zijn retourkosten in fashion een trend of blijvend? Steeds meer fashionmerken passen hun retourbeleid aan om kosten te drukken en het gedrag van consumenten te beïnvloeden. Hier lees je hoe fashionspelers als Wehkamp, C&A, H&M dit aanpakken.
Reacties 0