Goedkoop én groen? Zo pakt Action het aan

Goedkoop én groen? Zo pakt Action het aan

Action groeit hard met een simpel recept: lage prijzen, hoge volumes en efficiënte processen. Tegelijkertijd zet de discounter ook stappen op duurzaamheidsgebied. Maar kan dat wel: goedkoop én groen?


Een waterproof muismat voor 79 cent. Een flexibele waslijn ('ideaal voor reizen') voor 1,99 euro. En een kleine sauspan voor nog geen 4 euro.


Action staat bekend om zijn lage prijzen. Twee derde van de producten kost nog geen 2 euro. Voor nog eens een kwart moet tussen 2 en 5 euro worden neergeteld, de resterende 7 procent zit daarboven.


Hoe slaagt het bedrijf erin deze lage prijzen aan te bieden? "Ten eerste hebben we een centraal inkoopteam dat het productaanbod voor alle landen verzorgt", zegt topvrouw Hajir Hajji. "95 procent van ons assortiment is in alle landen hetzelfde." En het gaat daarbij om gigantische volumes. Action heeft inmiddels meer dan 3.000 winkels, verdeeld over 13 landen. De discounter verwelkomt bijna 20 miljoen klanten per week.


Daarnaast heeft Action geen vast assortiment. "Dus als we zien dat we niet de laagste prijs kunnen bieden of dat het om een te complex artikel gaat, dan kunnen...

Action groeit hard met een simpel recept: lage prijzen, hoge volumes en efficiënte processen. Tegelijkertijd zet de discounter ook stappen op duurzaamheidsgebied. Maar kan dat wel: goedkoop én groen?


Een waterproof muismat voor 79 cent. Een flexibele waslijn ('ideaal voor reizen') voor 1,99 euro. En een kleine sauspan voor nog geen 4 euro.


Action staat bekend om zijn lage prijzen. Twee derde van de producten kost nog geen 2 euro. Voor nog eens een kwart moet tussen 2 en 5 euro worden neergeteld, de resterende 7 procent zit daarboven.


Hoe slaagt het bedrijf erin deze lage prijzen aan te bieden? "Ten eerste hebben we een centraal inkoopteam dat het productaanbod voor alle landen verzorgt", zegt topvrouw Hajir Hajji. "95 procent van ons assortiment is in alle landen hetzelfde." En het gaat daarbij om gigantische volumes. Action heeft inmiddels meer dan 3.000 winkels, verdeeld over 13 landen. De discounter verwelkomt bijna 20 miljoen klanten per week.


Daarnaast heeft Action geen vast assortiment. "Dus als we zien dat we niet de laagste prijs kunnen bieden of dat het om een te complex artikel gaat, dan kunnen we besluiten het uit het assortiment te verwijderen."


Vaak buiten centrum

De discounter zit bovendien vaak buiten het centrum. "Dat wil niet zeggen dat we helemaal geen winkels op A-locaties hebben. Zodra verhuurders in een land bekend raken met onze formule en merken dat er gemiddeld een omzetstijging van 30 procent optreedt, kunnen we ons vestigen op A-locaties tegen huurprijzen die wij acceptabel vinden."


Hajji wijst ook op de efficiënte levering door de dubbeldeks vrachtwagens, de gestandaardiseerde processen en een gering marketingbudget. Samengevat: "Een simpel businessmodel: 1 merk, 1 winkelervaring, 1 manier van werken."


Maar gaat goedkoop zijn wel samen met duurzaam? Hajji vindt van wel en dat is niet iets van vandaag of gisteren, zegt ze. Volgens haar zit het zelfs in het DNA van Action, alleen sprak het bedrijf er nooit over. En weer valt het woord 'efficiëntie'.


Supermarktbedrijf

Efficiëntie. Daar draait het om sinds dag 1, toen Gerard Deen en Rob Wagemaker in 1993 aan de Dijk in Enkhuizen in een winkeltje van 60 vierkante meter begonnen met de verkoop van goedkope non-foodartikelen. Het duo had een supermarktachtergrond. En als het ergens efficiënt moet, dan is het wel in de supermarktwereld met zijn kleine marges. Non-foodformule Action wordt geleid als was het een supermarktbedrijf.


Inmiddels is Action veel minder terughoudend en wil het graag laten zien dat het op een verantwoorde manier onderneemt. In het distributiecentrum in het Spaanse Illescas organiseerde de formule uit Zwaagdijk-Oost vorige week voor journalisten een duurzaamheidsevent, dat via een livestream was te volgen.


De locatie was niet willekeurig gekozen. Het in 2024 geopende dc van bijna 59.000 vierkante meter, dat de 210 winkels in Spanje en Portugal bevoorraadt, werd beloond met het hoogste BREEAM-duurzaamheidscertificaat. Het gebruikt energiezuinige led-verlichting, draait voor een groot deel op hernieuwbare energie en maakt gebruik van elektrische voertuigen om de impact op het milieu te verlagen.

Action_DC Illescas_Het distributiecentrum in het Spaanse Illescas.

Behalve ceo Hajir Hajji vertelden ook head of sustainability Tjeerd Bartels en head of product quality & sustainability Karl Knight over de vorderingen die Action maakt. 


Bijna helft van de producten uit Europa

Meer dan de helft van de artikelen (55 procent) is afkomstig uit Azië. Al legt Action graag de nadruk op de 44 procent die uit Europa komt. En, benadrukt Bartels na een vraag van RetailTrends, in dat laatste geval betekent dit dat die spulletjes ook daadwerkelijk worden gemáákt in Europa. Action streeft ernaar om dit percentage op te krikken, maar een concreet cijfer geeft het niet.


Op andere terreinen doet de discounter dat wel. Zo wordt inmiddels alle katoen ingekocht via Better Cotton, waardoor sinds 2019 41,2 miljard liter water en naar schatting 25.000 kilo minder bestrijdingsmiddelen zijn gebruikt. Vanaf eind dit jaar moeten alle verpakkingen recyclebaar zijn en is alle chocolade tegen die tijd voorzien van een duurzaamheidskeurmerk.


Action maakt, met hulp van de producenten, artikelen ook duurzamer. Een pluchen beer is een voorbeeld van de vooruitgang: van 0 naar 60 procent gerecycled polyester. En de noedels van Noodlicious zitten niet meer in een plastic cup, maar in een verpakking van papier met een FSC-keurmerk.


CO2-uitstoot

Ook op het gebied van CO2-uitstoot zet Action stappen. Het wil zijn eigen uitstoot (scope 1 en 2) in 2030 met 75 procent verlagen ten opzichte van 2021. Om dat te bereiken zijn alle winkels inmiddels gasvrij, uitgerust met ledverlichting en is 90 procent van het stroomverbruik afkomstig uit hernieuwbare bronnen.


In de toeleveringsketen moet nog veel gebeuren, erkent Action. In 2029 moet 80 procent van zijn leveranciers - gemeten naar uitstoot - wetenschappelijk onderbouwde klimaatdoelen hebben. Nu heeft 12 procent nog maar zulke doelen.


Hogere prijzen?

Leiden deze investeringen niet tot duurdere producten, met het gevaar dat Action zich uit de markt prijst? Nee, zegt Hajji. "Als je naar al onze initiatieven tot nu toe kijkt, dan leidt dat niet tot hogere prijzen voor de klant - daar geloven we echt in. We slagen erin om duurzaamheid te combineren met een goede kwaliteit én de laagste prijs."

Want dat laatste is voor Action heilig. "Een product komt alleen in de schappen als we het voor de laagste prijs kunnen aanbieden."

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 52.500 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ tot 66% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!