De Oostenrijkse sportretailer SportOkay.com heeft sinds kort een Nederlandse webshop. Het bedrijf wil hier voet aan de grond krijgen met een aanbod van hoogwaardige, vaak exclusieve sport- en outdoorartikelen, vertelt ceo Konrad Plankensteiner.
Waarom kiest SportOkay.com voor een Nederlandse webshop?
"Nederland is een aantrekkelijke e-commercemarkt met een hoge internetpenetratie en een bevolking met koopkracht. Nederlanders hebben een sterke affiniteit met sport en reizen ook graag naar de Alpen om te skiën, te fietsen en te wandelen in de bergen. Een lokale webshop maakt het voor de klant makkelijker om te kopen en vergroot de kans op succesvolle marktpenetratie."
Waarin verschillen jullie van bestaande aanbieders in Nederland zoals Bever, Decathlon of Bol?
"SportOkay.com richt zich sterk op fietsen, bergsport, outdoor, hardlopen en skiën. Bijvoorbeeld alpineskiën, freeride, klimmen en wielrennen, vaak met hoogwaardige, gespecialiseerde merken. Verder bieden we exclusieve merken en hoogwaardige producten die niet of slechts in beperkte mate verkrijgbaar zijn bij andere aanbieders.
De...
De Oostenrijkse sportretailer SportOkay.com heeft sinds kort een Nederlandse webshop. Het bedrijf wil hier voet aan de grond krijgen met een aanbod van hoogwaardige, vaak exclusieve sport- en outdoorartikelen, vertelt ceo Konrad Plankensteiner.
Waarom kiest SportOkay.com voor een Nederlandse webshop?
"Nederland is een aantrekkelijke e-commercemarkt met een hoge internetpenetratie en een bevolking met koopkracht. Nederlanders hebben een sterke affiniteit met sport en reizen ook graag naar de Alpen om te skiën, te fietsen en te wandelen in de bergen. Een lokale webshop maakt het voor de klant makkelijker om te kopen en vergroot de kans op succesvolle marktpenetratie."
Waarin verschillen jullie van bestaande aanbieders in Nederland zoals Bever, Decathlon of Bol?
"SportOkay.com richt zich sterk op fietsen, bergsport, outdoor, hardlopen en skiën. Bijvoorbeeld alpineskiën, freeride, klimmen en wielrennen, vaak met hoogwaardige, gespecialiseerde merken. Verder bieden we exclusieve merken en hoogwaardige producten die niet of slechts in beperkte mate verkrijgbaar zijn bij andere aanbieders.
De doelgroep bestaat uit sportieve, ambitieuze klanten die waarde hechten aan kwaliteit en functionaliteit. Bovendien kunnen ze bijna alle sportartikelen met een halfronde 3D-productweergave virtueel op een andere manier ervaren."
Waarom zouden Nederlanders een fiets bij jullie moeten bestellen? Die moet uit Oostenrijk komen, kan niet worden getest en er wordt niet samengewerkt met lokale fietsenmakers.
"Onze fietsen zijn vaak niet of alleen moeilijk te verkrijgen zijn in de Nederlandse handel, zoals gespecialiseerde mountainbikes, gravelbikes of toerfietsen van gerenommeerde merken. We verzenden de fietsen geassembleerd, zodat er maar een paar stappen nodig zijn, bijvoorbeeld het monteren van het stuur, het voorwiel en de pedalen.
Dit is geen obstakel voor sportliefhebbers. Veel van onze klanten weten hoe ze een fiets in elkaar moeten zetten of hulp moeten krijgen in hun privéomgeving. Klanten hebben met een retourtermijn van 30 dagen ook zekerheid bij een online-aankoop."
De naamsbekendheid in Nederland is waarschijnlijk nog niet erg groot. Komt er een marketingcampagne?
"Gerichte marketingcampagnes zijn onmisbaar om die nog lage naamsbekendheid te vergroten. Als pure onlineretailer zetten wij uitsluitend in op onlinemarketing, zoals performancemarketing met Google Shopping Ads, Bing en remarketingcampagnes. Sinds de start 2 weken geleden hebben we al enkele honderden Nederlandse klanten gewonnen."
De website lijkt te zijn vertaald met behulp van Google Translate. Direct op de homepage staat een banner met 10 procent korting 'on top van alles'. Zo zeg je dat niet in het Nederlands. Ben je niet bang dat dit potentiële klanten zal afschrikken?
"Ja, dat is een relevant punt van kritiek - volledig terecht. Bedankt voor het melden. Een deel van de webshop is vertaald door professionele vertalers of native Nederlanders. Alle productteksten worden automatisch vertaald door Google Translate en gemarkeerd met de opmerking 'Google Translate'. Zo weet de klant dat het om geautomatiseerde vertalingen gaat en die accepteert dat ook.
Tekst loopt door onder de afbeelding
De geautomatiseerde vertalingen hebben ook voordelen voor klanten. Er is extra productinhoud, zoals veelgestelde vragen of beoordelingen van klanten uit Duitsland, Oostenrijk, Italië, Spanje enzovoort. Die worden, net als bij een Booking.com, in het Nederlands vertaald."
SportOkay behaalde vorig jaar een omzet van 34 miljoen euro, 10 procent meer dan een jaar eerder. Wat zijn de verwachtingen voor dit jaar?
"We verwachten dit jaar en de komende jaren een jaarlijkse omzetgroei van tussen de 5 en 15 procent."
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;
✅ net als 52.500 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;