Kering draagt Luca de Meo voor als nieuwe ceo

Kering draagt Luca de Meo voor als nieuwe ceo

Luca de Meo wordt voorgedragen als nieuwe ceo van Kering, het moederbedrijf van onder meer Gucci, Saint Laurent en Balenciaga. Zijn naam werd eerder al genoemd door de Franse krant Le Figaro, maar het concern heeft zijn beoogde benoeming nu officieel bevestigd.

Voorzitter François-Henri Pinault, die de groep de afgelopen 20 jaar leidde, blijft aan als voorzitter van de raad van bestuur. Met de komst van De Meo wordt de functie van ceo gescheiden van die van voorzitter, een structuur die volgens Kering aansluit aan bij de gangbare normen voor beursgenoteerde ondernemingen.

Luca de Meo is momenteel nog ceo van Renault Group. Hij beschikt over 30 jaar ervaring in de auto-industrie en stond eerder aan het roer bij merken als Seat, Cupra, Fiat, Lancia en Alfa Romeo. Binnen de Volkswagen Group bekleedde hij sleutelrollen bij Audi, Ducati en Lamborghini.

Tij keren
Met de aanstelling van Luca de Meo hoopt Kering het tij te keren. De resultaten van het luxeconcern staan al geruime tijd onder druk: de omzet daalt al meerdere jaren op rij en ook de winstontwikkeling blijft achter. In het eerste kwartaal van 2025 zakte de omzet met 14 procent, van 4,5 naar 3,9 miljard euro. Vooral Gucci, het belangrijkste merk binnen de groep, presteert structureel onder de verwachtingen.

"Zijn ervaring als leider van een internationaal beursgenoteerd concern, zijn scherpe inzicht in merken en zijn gevoel voor een sterke en respectvolle bedrijfscultuur hebben me ervan overtuigd dat hij de juiste persoon is om onze groep naar een volgende fase te leiden", laat François-Henri Pinault weten.

De benoeming wordt formeel bekrachtigd tijdens de aandeelhoudersvergadering op 9 september 2025, waar ook wordt gestemd over het nieuwe beloningsbeleid en De Meo’s toetreding tot de raad van bestuur.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!