Colruyt snijdt in Frans winkelnetwerk, winst onder druk
Gepubliceerd op 17 juni 2025 om 11:55
De Belgische Colruyt Group wil 81 supermarkten en 44 tankstations in Oost- en Zuidoost-Frankrijk verkopen aan Le Groupement Les Mousquetaires, het samenwerkingsverband achter Intermarché en Netto. De Franse groep heeft een bindend bod uitgebracht.
De verkoop past binnen de strategische koers van Colruyt om zich meer te richten op de Belgische thuismarkt en de rentabiliteit van de resterende Franse activiteiten te verbeteren. Voor Les Mousquetaires betekent de overname juist een stap in de andere richting: het concern wil zijn marktaandeel in Frankrijk uitbreiden naar 20 procent in 2028.
De overname wordt uitgevoerd door zelfstandige ondernemers die zijn aangesloten bij het Franse concern. De circa 1.300 betrokken medewerkers van Colruyt behouden vanaf het moment van de overdracht gedurende 15 maanden hun collectieve arbeidsovereenkomsten van Colruyt Retail France SAS. Voor personeel van Colruyts distributiecentra dat buiten de deal valt, biedt Les Mousquetaires 175 vaste banen aan op andere locaties.
De deal moet nog worden goedgekeurd door de mededingingsautoriteiten. De afronding wordt verwacht in de eerste helft van 2026.
Lagere winst
Tegelijk met het nieuws over de verkoop maakte Colruyt zijn jaarcijfers bekend. De omzet steeg met 1,1 procent tot 10,96 miljard euro. De winst daalde met 9 procent naar 334 miljoen euro. Colruyt waarschuwde vorige maand al voor een winstdaling. De supermarktgroep wijt de tegenvallende resultaten onder meer aan een sterke prijsconcurrentie en een lager dan verwachte voedingsinflatie, waardoor de omzetgroei achterbleef.