Hogere omzet in zoete en hartige snacks ondanks dalende consumptie
Gepubliceerd op 18 juni 2025 om 11:11
De omzet van zoete en hartige versnaperingen in Nederland is tussen 2019 en 2023 met 14 procent gestegen tot 4,2 miljard euro. Tegelijkertijd daalde de consumptie per hoofd van de bevolking met 3,4 procent, zowel gemeten in grammen als in calorieën. Dat blijkt uit het nieuwste branchecijferboekje van VBZ, de vereniging van Nederlandse producenten van koek, snoep, chocolade, zoutjes en noten.
De omzetgroei is volledig toe te schrijven aan hogere kiloprijzen, onder meer door btw-verhogingen, inflatie en veranderingen in de productmix.
Retail is goed voor 96 procent van het volume, foodservice voor 4 procent. Supermarkten zijn veruit het grootste kanaal, maar drogisterijen winnen terrein. Sinds 2019 steeg de omzet in supermarkten met 43 procent, in drogisterijen zelfs met 47 procent.
Drogisterijen richten zich vooral op snoep, chocolade en de duurdere koekvarianten. In supermarkten domineren hartige producten qua omzet, terwijl koek het grootste volume vertegenwoordigt. De omzetverdeling in supermarkten is: zoutjes & noten (37 procent), koek (27 procent), chocolade (20 procent) en snoep (16 procent).
Op Europees niveau daalde de consumptie van zoete snacks tussen 2021 en 2023 stevig. Vergeleken met 2019 ligt de consumptie in 2023 6 procent lager, vooral door terugval in landen als Frankrijk, Polen en Bulgarije. Nederland staat op plek 5 in Europa als het gaat om consumptie van zoete en hartige snacks, maar blijft met circa 51 kilo per persoon per jaar nog steeds koploper in consumptie per hoofd.