Column: Clubhouse, V&D en Blokker - een nostalgisch weekje

Column: Clubhouse, V&D en Blokker - een nostalgisch weekje

Het was een nostalgisch weekje. In huize Pit althans.


Ik begon met Clubhouse. Herinnert u zich deze nog-nog-nog-nog-nog...


In coronatijd was deze audio-app razend populair. Nou ja, zo'n half jaar dan. Van pak 'm beet februari tot augustus 2021. Winkels waren lange tijd dicht, de horeca zat op slot. We hadden behoefte aan sociaal contact, aan spontane gesprekken, aan boeiende discussies.


Ik vond het ook heerlijk. Discussiëren over de opstelling van FC Emmen, luisteren naar ondernemersverhalen (Rochdi Darrazi van Boldking had een fijne 'room'), en me uiteindelijk in slaap laten praten door een meditatiedocente ('Je hoeft nu even helemaal niets – alleen maar zijn').


RetailTrends was er ook te vinden. Maandenlang op woensdag van 11.00 tot 12.00 uur bespraken we een thema. Van 'De rol van supermarkten in gezonder consumentengedrag' tot 'Multibrand of monobrand?'


Ja, het bestaat nog

Ik hoor het u vragen: bestaat die app nog? Die bestaat nog. Sterker: er gaat bijna geen week voorbij of er duikt een update op. Ik werkte de app steeds braaf bij, maar 'm openen deed ik al jaren niet meer. Tot vorige week.

...

Het was een nostalgisch weekje. In huize Pit althans.


Ik begon met Clubhouse. Herinnert u zich deze nog-nog-nog-nog-nog...


In coronatijd was deze audio-app razend populair. Nou ja, zo'n half jaar dan. Van pak 'm beet februari tot augustus 2021. Winkels waren lange tijd dicht, de horeca zat op slot. We hadden behoefte aan sociaal contact, aan spontane gesprekken, aan boeiende discussies.


Ik vond het ook heerlijk. Discussiëren over de opstelling van FC Emmen, luisteren naar ondernemersverhalen (Rochdi Darrazi van Boldking had een fijne 'room'), en me uiteindelijk in slaap laten praten door een meditatiedocente ('Je hoeft nu even helemaal niets – alleen maar zijn').


RetailTrends was er ook te vinden. Maandenlang op woensdag van 11.00 tot 12.00 uur bespraken we een thema. Van 'De rol van supermarkten in gezonder consumentengedrag' tot 'Multibrand of monobrand?'


Ja, het bestaat nog

Ik hoor het u vragen: bestaat die app nog? Die bestaat nog. Sterker: er gaat bijna geen week voorbij of er duikt een update op. Ik werkte de app steeds braaf bij, maar 'm openen deed ik al jaren niet meer. Tot vorige week.


Naar actieve Nederlanders moet je nu goed zoeken, merkte ik. Ah, daar! Een room met de veelzeggende titel 'Nederlanders hier?' O, het blijkt een opname te zijn uit december 2022.


Op de openingspagina worden me ruimtes voorgeschoteld met namen als 'Meeting Place of Jesus', 'The Hour of Power' en 'Late night banter|Conspiracies'.


Ik weet genoeg. Wegwezen hier.


V&D, hoe staat het daar eigenlijk mee?

Maar ik heb nu wel de smaak te pakken. V&D, hoe staat het daar eigenlijk mee? Eind dit jaar is het 10 jaar geleden dat de warenhuisketen failliet ging. Online maakte V&D in 2018 zijn rentree, nadat CoolCat-oprichter Roland Kahn, zijn zakelijk rechterhand Jaco Scheffers en voormalig HEMA-ceo Ronald van Zetten de merkrechten hadden gekocht.


'V&D | De online winkel voor de hele familie' staat er. En: 'Al meer dan 130 jaar dé vertrouwde en oer-Hollands.' De vertrouwde. Zonder zelfstandig naamwoord erachter.


Meer dan 130 jaar oud, en dat zullen we weten ook. Dat duikt op talloze plekken op. V&D is opgericht in 1887, maar dat is kennelijk niet oud genoeg. Onderaan de homepage staat '© 1877 - 2025 – V&D'.


En prominent: Prijzencircus, een nostalgische knipoog naar het in de jaren 80 bedachte koopjesfestijn. Je struikelt er over korting, korting, korting en doorgestreepte prijzen. De site ademt de sfeer van een outlet, maar dat is het niet. Er zijn ook nieuwe collecties te vinden.


Maar het gevoel dat overheerst: V&D is online een zachte echo van wat het eens was.


Blokker is terug

Blokker leek na 128 jaar ook uit het straatbeeld te verdwijnen, maar dankzij Roland Palmer liep het anders. Hij kocht de merknaam na het faillissement en is vastbesloten er weer een succes van te maken. Woensdag gingen de eerste 12 winkels open. De komende weken volgen er nog 28.


Mister Stenen Winkel Hans van Tellingen ziet het helemaal zitten. Het 'schuldenvrije' Blokker wordt volgens hem 'een groot succes', schrijft hij in een lofrede op LinkedIn. Dankzij het gevarieerde aanbod, louter kansrijke locaties en goede relaties met leveranciers. Volgens Van Tellingen doet Blokker het overigens al jaren prima. Dat de keten failliet ging kwam volgens hem niet door slecht beleid, maar door corona. En dan vooral door het coronabeléíd.


Hoogleraar marketing Kitty Koelemeijer wijst op het zelfde medium onder meer op het oude, vertrouwde logo, de op data gebaseerde locatiekeuze, de mix van privatelabel en A-merken, de goed-beter-best-strategie en het kleine hoofdkantoor. Criticasters onder het bericht doen het af als oude wijn in nieuwe zakken en spreken van een gemiste kans. Maar ja, wat hadden zij verwacht? Een totale make-over?


Daar heeft Blokker slechte ervaringen mee. De in 2016 ingezette koers met 'de nieuwste blokker' en tv-commercials met Sex and the City-actrice Sarah Jessica Parker ('They have amaaazing stuff') bleek een doodlopende weg. De winkels zagen er weliswaar gelikt, strak en sfeervol uit, maar de vaste klanten schrokken zich een hoedje. Het was een mismatch.


Onder Palmer geen glitter & glamour, geen mini-Bijenkorf. Het is het middensegment omarmen, met een vertrouwd, kwalitatief assortiment. Ietsje anders, ietsje moderner.


Er bloeit wat moois, zegt Blokker zelf. Nu is het afwachten hoe hoog het zal groeien.

 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 52.500 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ tot 66% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!