Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: H-E-B, Kaufland en Amazon.
H-E-B
De Amerikaanse supermarktketen H-E-B is gestart met een proef voor robotbezorging in Austin, Texas. De robots hebben ongeveer de afmeting van een grote koelbox en leveren maximaal 10 kleine artikelen per bestelling. Bezorging vindt plaats tussen 11.00 en 19.00 uur en is beschikbaar voor klanten die wonen in een straal van ongeveer anderhalve kilometer rondom de H-E-B-winkel in de wijk Mueller.
De voertuigen beschikken over geïsoleerde compartimenten, die apart kunnen worden ingedeeld voor warme, verse of juist gekoelde en diepvriesproducten. Camera’s stellen de robot in staat om verkeerslichten te herkennen, terwijl ultrasone sensoren ervoor zorgen dat hij direct stopt bij onverwachte obstakels. Botsingen met mensen of objecten worden zo voorkomen.
Volgens H-E-B sluit de pilot aan bij de groeiende behoefte...
Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: H-E-B, Kaufland en Amazon.
H-E-B
De Amerikaanse supermarktketen H-E-B is gestart met een proef voor robotbezorging in Austin, Texas. De robots hebben ongeveer de afmeting van een grote koelbox en leveren maximaal 10 kleine artikelen per bestelling. Bezorging vindt plaats tussen 11.00 en 19.00 uur en is beschikbaar voor klanten die wonen in een straal van ongeveer anderhalve kilometer rondom de H-E-B-winkel in de wijk Mueller.
De voertuigen beschikken over geïsoleerde compartimenten, die apart kunnen worden ingedeeld voor warme, verse of juist gekoelde en diepvriesproducten. Camera’s stellen de robot in staat om verkeerslichten te herkennen, terwijl ultrasone sensoren ervoor zorgen dat hij direct stopt bij onverwachte obstakels. Botsingen met mensen of objecten worden zo voorkomen.
Volgens H-E-B sluit de pilot aan bij de groeiende behoefte aan innovatieve en efficiënte bezorgoplossingen. H-E-B is daarmee 1 van de eerste grote Amerikaanse retailers die experimenteert met autonome bezorgrobots, na eerdere pilots van onder meer DoorDash in Los Angeles en Chicago.
Kaufland
De Duitse supermarktketen Kaufland test als 1 van de eerste grote foodretailers in Duitsland de winkelmogelijkheden van TikTok. Via het platform biedt de retailer sinds deze week 2 boxen aan: 1 met beautyproducten en 1 met gezinsproducten van het huismerk Bevola. De boxen worden via video’s gepromoot door twee influencers en zijn te koop voor 5 euro, terwijl de winkelwaarde ruim 40 euro bedraagt.
Volgens marketingdirecteur Christoph Schneider biedt de pilot de mogelijkheid om nieuwe verkoopkanalen te verkennen en producten gericht bij de juiste doelgroep onder de aandacht te brengen. De test sluit aan bij Kauflands bredere digitale strategie. De boxen zijn verkrijgbaar zolang de voorraad strekt.
Amazon
Amazon zet nieuwe AI-technologie in om zijn logistieke processen slimmer en sneller te maken. Het bedrijf heeft onder meer zijn systemen voor vraagvoorspelling, bezorgplanning en robotica vernieuwd, met als doel snellere leveringen en een betere beschikbaarheid van populaire producten.
Bij de voorraadplanning houdt Amazon nu ook rekening met tijdsgebonden factoren, zoals weersomstandigheden. Daarnaast ondersteunt de generatieve AI-tool Wellspring bezorgers bij het vinden van de juiste voordeur, parkeerplek of appartement. Inmiddels heeft het systeem al 2,8 miljoen appartementadressen en 4 miljoen parkeerplaatsen in kaart gebracht.
In de distributiecentra werkt Amazon bovendien aan technologie waarmee magazijnrobots natuurlijke spraakcommando’s kunnen begrijpen en zelfstandig kunnen uitvoeren. Dit moet de efficiëntie en flexibiliteit van de warehouseprocessen verder vergroten.
RetailTrends organiseert ook dit jaar weer het evenement RetailTrends Tech. Dat vindt plaats op 13 november 2025 in het AFAS Theater in Leusden. Informatie over het evenement is op deze pagina te vinden. Hier worden ook de sprekers van het evenement bekendgemaakt.