Consumentenbond: 'Grensoverschrijdend boodschappen doen loont'
Gepubliceerd op 1 juli 2025 om 16:13
Consumenten die hun boodschappen net over de grens doen, zijn gemiddeld tot 20 procent goedkoper uit dan in Nederland. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond onder 30 grote supermarktketens in België, Duitsland en Frankrijk.
Het meest voordelig is Frankrijk; consumenten besparen hier gemiddeld 20 procent. A-merken zijn hier gemiddeld zelfs 28 procent goedkoper. In Duitsland betalen consumenten gemiddeld 15 procent minder voor een volle kar. A-merken zijn gemiddeld zelfs 25 procent goedkoper dan in Nederland.
In België zijn boodschappen gemiddeld 12 procent goedkoper dan in Nederland. Vooral basisproducten van budgetmerken, zoals pasta, melk en rijst, zijn er flink voordeliger. Voor sommige producten, zoals ketchup, pindakaas en koffie, is Nederland juist goedkoper dan de onderzochte landen, ook van A-merken.
Colruyt vs. Albert Heijn in België
De prijzen bij de Belgische supermarkt Colruyt hangen volgens de Consumentenbond af van de locatie. Zo zouden Colruyt-vestigingen in de buurt van Albert Heijn het voordeligst zijn. In Wallonië, waar geen Albert Heijn-winkels zijn, liggen de Colruyt-prijzen juist hoger.
Consumenten zijn bij Albert Heijn in België voor een volle kar boodschappen gemiddeld 90 euro goedkoper uit dan in Nederland, bij Jumbo is dat 58 euro.
Wie in Nederland veel profiteert van aanbiedingen, merkt minder van de internationale prijsverschillen. Volgens de Bond is Nederland 'kampioen kortingen', met acties als 1+1 gratis en 3 halen 2 betalen.
Voor het onderzoek vergeleek de Consumentenbond de prijzen van 130 veelverkochte producten, waaronder A-merken, budgetlabels en versproducten.