Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Praxis, Otrium en Hugo.
Praxis
Praxis maakt het doe-het-zelvers makkelijker met een nieuwe AI-functie in de app. Deze product locator helpt klanten snel en eenvoudig het juiste schap te vinden, zowel vóór als tijdens het winkelbezoek. De chatbot beantwoordt vragen als 'Waar vind ik een moer met vleugels?' en verwijst direct naar de juiste afdeling, afgestemd op de gekozen vestiging. Nieuw is dat gebruikers nu ook geholpen worden als ze nog niet precies weten welk product ze zoeken. Volgens Praxis besparen klanten zo tijd, terwijl medewerkers minder vaak hoeven uit te leggen waar iets ligt. Dat geeft hen meer ruimte voor persoonlijk klusadvies.
Otrium
Online fashion outlet Otrium pakt modeverspilling aan met de inzet van zogeheten Ovatars: 7 door AI gecreëerde modefiguren, geïnspireerd op mensen van verschillende...
Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Praxis, Otrium en Hugo.
Praxis
Praxis maakt het doe-het-zelvers makkelijker met een nieuwe AI-functie in de app. Deze product locator helpt klanten snel en eenvoudig het juiste schap te vinden, zowel vóór als tijdens het winkelbezoek. De chatbot beantwoordt vragen als 'Waar vind ik een moer met vleugels?' en verwijst direct naar de juiste afdeling, afgestemd op de gekozen vestiging. Nieuw is dat gebruikers nu ook geholpen worden als ze nog niet precies weten welk product ze zoeken. Volgens Praxis besparen klanten zo tijd, terwijl medewerkers minder vaak hoeven uit te leggen waar iets ligt. Dat geeft hen meer ruimte voor persoonlijk klusadvies.
Otrium
Online fashion outlet Otrium pakt modeverspilling aan met de inzet van zogeheten Ovatars: 7 door AI gecreëerde modefiguren, geïnspireerd op mensen van verschillende achtergronden. De avatars geven onverkochte kledingstukken, die vaak buiten de boot vielen voor modelfotografie, alsnog een podium. Door productbeelden digitaal te combineren met de Ovatars, kunnen de items alsnog aantrekkelijk worden gepresenteerd op productpagina's, in lookbooks en in geanimeerde advertenties. Elke Ovatar heeft een eigen persoonlijkheid en visuele stijl, gebaseerd op klantinzichten.
Hugo
Hugo, het jongere label van Hugo Boss, brengt samen met 3D-printspecialist Zellerfeld een loafer op de markt die volledig 3D is geprint uit 1 recyclebaar materiaal. De Hugo Forward x Zellerfeld is volgens Boss gemaakt voor een generatie die functionaliteit en uitgesproken design waardeert. De schoen wordt op bestelling geproduceerd in Zellerfelds fabriek in Hamburg, zonder stiksels, lijm of losse onderdelen. Dankzij Zellerfelds voetscantechnologie krijgt elke klant een gepersonaliseerde pasvorm. De loafer is verkrijgbaar in 5 kleuren en bevat een crêpe-geïnspireerde zool die digitaal is herontworpen met een knipoog naar klassiek schoenontwerp. De schoen maakte zijn debuut tijdens Paris Fashion Week en is exclusief op aanvraag verkrijgbaar.
RetailTrends organiseert ook dit jaar weer het evenement RetailTrends Tech. Dat vindt plaats op 13 november 2025 in het AFAS Theater in Leusden. Informatie over het evenement is op deze pagina te vinden. Hier worden ook de sprekers van het evenement bekendgemaakt.