Nespresso-ceo Kika Buhrmann vertrekt
Gepubliceerd op 28 augustus 2025 om 15:36
Kika Buhrmann vertrekt als ceo bij Nespresso. Ze werkte in totaal 17 jaar bij het koffiemerk, waarvan de laatste 2 jaar als Nederlandse topvrouw. Wie haar opvolgt is niet bekend.
Buhrmann bedankt haar collega's bij Nespresso 'voor het deel uitmaken van mijn blend'. Wat ze na haar vertrek gaat doen, maakt ze nog niet bekend. Het is de tweede wisseling in de top in korte tijd. Nespresso Nederland heeft afgelopen mei met Maaike Klijberg al een nieuwe marketingdirecteur aangesteld
Buhrmann begon in 2008 bij Nespresso. Op LinkedIn schrijft ze dat ze destijds werd aangetrokken door de kracht van het merk en doelt daarmee op de 'focus op kwaliteit, innovatie en doelgerichtheid'. "17 jaar later besef ik dat wat me al die jaren bij Nespresso heeft gehouden, niet alleen het merk was, maar iets veel diepers: de mix. Een mix van ervaringen in 4 landen, een mix van uitdagingen die me aanzetten tot groei en, het allerbelangrijkste, een mix van mensen die me inspireerden, steunden en vormden."
Door de jaren heen werkte Buhrmann voor Nespresso in Spanje, Zwitserland, de Verenigde Staten en Nederland waar ze verschillende functies bekleedde. Sinds april 2023 staat ze aan het roer van de koffieketen als ceo. Haar plan? Onder meer de merkwereld meer laden in de boutiques en online. "Het gemak behouden, maar extra beleving toevoegen, dat is mijn doel", zei ze destijds tegen RetailTrends. Haar aantreden viel samen met de opening van een flagshipboutique in Amsterdam, die een nieuwe winkelbeleving rond koffie en kunst introduceerde.
Verbeteren van merkpositionering
Voordat ze de Nederlandse topvrouw werd, bekleedde ze tussen 2018 en 2023 de functie vice-president bij Nespresso USA. In die periode leerde ze veel over zichzelf, vertelde ze eerder in de RetailTrends Podcast. Daar gaf ze ook aan dat het een 'heel bewuste keuze' was 'om nu in Nederland te werken en aan de slag te gaan'. "Mijn man en ik vinden het belangrijk dat onze kinderen de Nederlandse cultuur en vrijheid in zich op kunnen nemen."
Terugblikkend werd Nederland voor Buhrmann naar eigen zeggen de plek waar ze leerde hoe ze de merkpositionering kon verbeteren en 'een doel te creëren in alles wat we doen'. "Op persoonlijk vlak gaf het me helderheid, verbinding en een hernieuwd besef van wat er echt toe doet – in het bedrijfsleven en in het leven."
Buhrmann was in 2023 te gast in de RetailTrends Podcast. Terugluisteren kan hier. Liever lezen? Hier lees je de 5 belangrijkste quotes.