Toot: troepvrije make-up voor kinderen

Toot: troepvrije make-up voor kinderen

Van kinderen die onder de maquillage zitten tot het volgen van complete 'skincare-routines'. Karlijn Vlasblom ziet kinderen steeds jonger ermee beginnen, soms al vanaf 4 jaar. Ook haar dochter vroeg op 7-jarige leeftijd om make-up. Het vormde het begin van Toot, waarmee ze een veilig en natuurlijk alternatief wil bieden voor make-up voor kinderen.


Als moeder zijnde wil Vlasblom haar kinderen de ruimte geven om zichzelf te ontdekken. Bij de vraag over make-up wilde ze graag die ruimte ook geven, maar dan wel met producten 'zonder troep erin' die wel goed zijn voor de jonge huid. "Ik zag steeds meer kinderen met een dikke laag plamuur rondlopen, maar ook kinderen met uitslag. Dat moest anders, dacht ik." Omdat ze niet kon vinden wat ze zocht, nam ze het heft in eigen handen.


Toot verkoopt sinds 2021 een assortiment dat bestaat uit make-up zoals oogschaduw, blush en lipgloss. De producten zijn 'troepvrij'. Dat houdt in dat ze natuurlijk zijn, met zachte en zo min mogelijk ingrediënten. Zo worden parabenen vermeden en wordt er gebruikgemaakt van mildere kleurstoffen. Het uitgangspunt van Toot is: als kinderen make-up willen gebruiken,...

Van kinderen die onder de maquillage zitten tot het volgen van complete 'skincare-routines'. Karlijn Vlasblom ziet kinderen steeds jonger ermee beginnen, soms al vanaf 4 jaar. Ook haar dochter vroeg op 7-jarige leeftijd om make-up. Het vormde het begin van Toot, waarmee ze een veilig en natuurlijk alternatief wil bieden voor make-up voor kinderen.


Als moeder zijnde wil Vlasblom haar kinderen de ruimte geven om zichzelf te ontdekken. Bij de vraag over make-up wilde ze graag die ruimte ook geven, maar dan wel met producten 'zonder troep erin' die wel goed zijn voor de jonge huid. "Ik zag steeds meer kinderen met een dikke laag plamuur rondlopen, maar ook kinderen met uitslag. Dat moest anders, dacht ik." Omdat ze niet kon vinden wat ze zocht, nam ze het heft in eigen handen.


Toot verkoopt sinds 2021 een assortiment dat bestaat uit make-up zoals oogschaduw, blush en lipgloss. De producten zijn 'troepvrij'. Dat houdt in dat ze natuurlijk zijn, met zachte en zo min mogelijk ingrediënten. Zo worden parabenen vermeden en wordt er gebruikgemaakt van mildere kleurstoffen. Het uitgangspunt van Toot is: als kinderen make-up willen gebruiken, dan het liefst een veilig product.


Daarmee boorde Vlasblom een nieuw segment aan. "Je zag alleen kindermake-up bij de speelgoedwinkel, maar dat is met het doel van spelen gemaakt. Dat is iets anders dan producten die goed voor je huid zijn." Het is ook een controversieel segment, bekent Vlasblom. "Kijk, uiteindelijk hebben kinderen geen make-up nodig. Hoe minder je op hun huid smeert, hoe beter het is. Dat is gewoon zo. Alleen, als ze het dan toch willen doen, laat het ze dan met onze producten doen."

toot2

De producten zijn verpakt in vrolijke verpakkingen met kleuren en grappige printjes en dragen namen als 'Flamingo Kiss' en 'Cheeky Cheetah'. De oorsprong van het merk werd ontwikkeld met 100 basisschoolkinderen. Aan hen werd gevraagd waar zij blij van worden en daar kwam het antwoord 'dieren' uit. "Zij weten dondersgoed wat zij zelf leuk vinden. Dat hoeven wij volwassenen niet aan ze te vertellen."

 

De producten worden ook door kinderen getest. Zo wordt er nu een mascara ontwikkeld en daarbij loop je bijvoorbeeld ook tegen praktische zaken aan, ervaart de oprichter. "Is het borsteltje niet te groot voor een kind? Uiteindelijk moeten onze producten werken voor kinderen van 4 tot 99 jaar."


Highlighten, maar niet verbergen

Het merk positioneert zich als een vorm van hobby, plezier en zelfexpressie. De focus ligt op het accentuëren van vrolijkheid. Toot speelt daar ook op in met de fotografie. "Het zijn kinderen die vrolijk zijn. Die zichzelf uiten, maar niet staan te tutten."


De naam 'Toot' – spreek uit als: Toet – is afgeleid van het geluid van een toeter. Het staat symbool voor positiviteit en zelfexpressie. En in het Nederlands heeft het ook de dubbele betekenis, namelijk 'goed voor je toet', oftewel je gezicht.

toot3


De vraag of ze ook foundation of concealers verkoopt, krijgt ze geregeld. "Maar ik wil kinderen aanmoedigen om zich te highlighten, niet om onzekerheden te verbergen." Daarom worden deze producten bewust niet ontwikkeld, al weet de oprichter ook niet zeker of ze er wel helemaal 'aan gaan ontkomen'. "Stel dat kinderen massaal foundation gaan kopen, en zij kopen alleen maar 'troep', dan heb ik liever iets dat wij wel aanbieden en dat ze veilig kunnen gebruiken. Maar daar heb ik wel een dubbel gevoel bij."


Crowdfunding en uitbreiden

Er zijn plannen om uit te breiden naar skincare- en reinigingsproducten. Want, make-up moet ook verwijderd worden, aldus de oprichter. Hiervoor wordt deze maand, in september, een crowdfundingscampagne gestart.


Het geld is bestemd voor het vergroten van de zichtbaarheid via TikTok en Instagram via influencers, en de lancering van nieuwe producten. "We geloven er uiteindelijk in dat wij een oplossing bieden. We willen een merk zijn waar je kinderen met een gerust hart mee kunt laten verzorgen en experimenteren." 


Uiteindelijk hoopt Toot dat verantwoorde make-up de 'TikTok-favoriet' gaat worden, want tieners volgen hypes. "We willen TikTok overnemen, want daar zit de doelgroep. Daar willen we volle bak voor gaan, in combinatie met de lijn uitbreiden en breder beschikbaar worden."


Hoewel het veelal de ouders zijn die de producten voor hun kinderen kopen, sluit Vlasblom niet uit dat Toot op den duur uitbreidt naar volwassenen.


Kindermake-upwinkel

Behalve op de eigen webshop zijn de producten ook verkrijgbaar bij verkooppartners in 15 landen: conceptstores, parfumerieën, vliegvelden zoals Schiphol, maar ook vliegtuigen.


In augustus opende het merk voor het eerst een pop-upstore in Batavia Stad voor een maand, waar het even proefde aan het fysieke retailen. In de winkel stond een grote make-uptafel waarin 'kinderen los konden gaan met de producten'. Dat smaakte naar meer. "Er zal zeker een vervolg komen voor de pop-up. Op termijn natuurlijk." Eerst in de vorm van merkactivatie: binnenkort staat Toot op het Tina-festival met een make-uptafel. Een eigen winkel is een 'droomscenario', aldus de oprichter.

1920px-TOOT! Batavia Stad -AUG2025-02 18

Vlasblom ziet veel potentie voor het make-upmerk en focust zich voornamelijk op groei in Nederland. "Onze omzet groeit ieder jaar. De potentie van de markt groeit elk jaar hard." Buiten het thuisland ziet ze kansen in Duitsland, maar ook in Scandinavische landen. Verder hoopt het merk op een samenwerking met een grote retailer in Nederland. Daarbij is het vooral belangrijk dat het 'de juiste partner' is. "Eentje die samen een alternatief wil bieden en niet even 1 displaytje neerzet in een hoekje."


En haar dochter? Die zit inmiddels in de make-up en is trots. "Ze staat zelfs op displays in de Filipijnen. Dat is bizar." Daarnaast hoopt Vlasblom haar een wijze les te hebben bijgebracht: "Dat als je een droom hebt, je die waar kunt maken."

1920px-TOOT! Batavia Stad -AUG2025-02 11

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 55.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacatureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ tot 66% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!