Otrium keert terug naar VK, breidt aanbod uit met beauty
Gepubliceerd op 16 september 2025 om 09:50
Het Nederlandse modeplatform Otrium maakt een comeback in het Verenigd Koninkrijk. De oud-RetailRookie trok zich 2 jaar geleden terug uit de Britse markt, maar opent er nu opnieuw de digitale deuren.
De rentree heeft volgens ceo Frank van Valderen te maken met een verbeterde inrichting van de operatie en het automatiseren van het distributiecentrum in Almelo. Otrium kan daar orders 5 keer sneller verwerken dan in een traditioneel magazijn en de opslagcapaciteit is er 4 keer zo hoog.
"Toen we uit het VK weggingen, hadden we een warehouse in het Verenigd Koninkrijk én een distributiecentrum in Nederland", laat Van Valderen desgevraagd weten aan RetailTrends. "Daardoor werd de voorraad gesplitst: klanten in het VK zagen een deel van de collectie en klanten in continentaal Europa een ander deel. Inefficiënt, want misschien wil een Duitser een item dat in het VK ligt en een Engelsman een item dat in ons dc in Almelo ligt."
Die situatie is volgens de ceo nu opgelost. "Alle voorraad wordt vanuit ons robotdistributiecentrum in Almelo aangeboden. Dat is efficiënter en geeft klanten in alle markten toegang tot een completer aanbod dan in het verleden. Bovendien is het dc in Almelo veel moderner en efficiënter ingericht dan toen." Britse klanten krijgen, met korting, toegang tot meer dan 200 merken, waaronder New Balance, On Running en Tommy Hilfiger.
Introductie beauty
De terugkeer van Otrium in het Verenigd Koninkrijk valt samen met een verbreding van het assortiment. Voor het eerst biedt de oud-RetailRookie een beautycategorie aan onder de naam Beauty Finds. Daarin zijn ruim 400 geuren opgenomen van ruim 50 merken, waaronder Dior, Armani en Lancôme. Net als de kleding worden ook de beautyproducten geleverd vanuit Otriums eigen warehouse in Almelo, in samenwerking met Fragrance.com, onderdeel van de B&S Groep. Fashion- en beautybestellingen worden gecombineerd in één pakket.
Otrium werd in 2015 werd opgericht door Milan Daniels en Max Klijnstra. Het platform wil ervoor zorgen dat onverkochte voorraden kleding en accessoires alsnog hun weg naar de consument vinden. In 2018 behoorde het bedrijf tot de 10 RetailRookies en toen al was het doel om de grootste online outlet van Europa te worden. In het laatste kwartaal van vorig jaar draaide het bedrijf voor het eerst break-even.