ACM onderzoekt prijzen in supermarkten

ACM onderzoekt prijzen in supermarkten

De Autoriteit Consument & Markt begint een onderzoek naar prijzen in supermarkten. De toezichthouder zegt 'signalen' te hebben dat sommige boodschappen in Nederland duurder zijn dan in omringende landen.

De ACM wil meer inzicht krijgen in de wijze waarop de prijzen van levensmiddelen tot stand komen. Zo is de toezichthouder benieuwd of er sprake is van 'marktproblemen' die tot hogere prijzen leiden. Het gaat dan bijvoorbeeld om leveranciers die supermarkten belemmeren om goedkoper in te kopen of om onvoldoende concurrentie tussen supermarkten.

Uit onderzoek van EFMI Business School bleek eerder dit jaar dat consumenten in Nederlandse supermarkten gemiddeld niet duurder uit zijn dan in België en Duitsland. Het afgelopen jaar lagen grote supermarkten geregeld overhoop met leveranciers over prijzen. Zo hadden Jumbo en Heineken een conflict en ruzieden Albert Heijn, Jumbo en Picnic met JDE Peet's, het moederbedrijf van Douwe Egberts en Pickwick.

De ACM verwacht dat de resultaten van het onderzoek in de zomer van 2026 worden gepubliceerd.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!