Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Colruyt, Amazon en Asda.
Colruyt
De Colruyt-supermarkt in Halle beschikt sinds kort over 15 slimme winkelkarren. Daarmee is de keten de eerste in België die klanten laat winkelen met een AI-gestuurde kar. De karren zijn door Colruyt Group zelf ontwikkeld en uitgerust met camera’s, sensoren en AI. Klanten maken hun boodschappenlijst in de Xtra-app, waarna het direct verschijnt op het scherm van de kar. Producten die in de kar belanden, worden automatisch afgevinkt. Haalt een klant iets uit de kar, dan registreert het systeem dat ook. Voor groenten en fruit is er een slimme weegschaal en afrekenen kan via een Smart kassa. Colruyt wil op deze manier niet alleen het winkelgemak vergroten, maar ook de wachtrijen aan de kassa verkorten.
Amazon
Amazon lanceert een AI-chatassistent voor adverteerders. De tool, die momenteel in bèta draait op Amazon’s Creative...
Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Colruyt, Amazon en Asda.
Colruyt
De Colruyt-supermarkt in Halle beschikt sinds kort over 15 slimme winkelkarren. Daarmee is de keten de eerste in België die klanten laat winkelen met een AI-gestuurde kar. De karren zijn door Colruyt Group zelf ontwikkeld en uitgerust met camera’s, sensoren en AI. Klanten maken hun boodschappenlijst in de Xtra-app, waarna het direct verschijnt op het scherm van de kar. Producten die in de kar belanden, worden automatisch afgevinkt. Haalt een klant iets uit de kar, dan registreert het systeem dat ook. Voor groenten en fruit is er een slimme weegschaal en afrekenen kan via een Smart kassa. Colruyt wil op deze manier niet alleen het winkelgemak vergroten, maar ook de wachtrijen aan de kassa verkorten.
Amazon
Amazon lanceert een AI-chatassistent voor adverteerders. De tool, die momenteel in bèta draait op Amazon’s Creative Studio-portaal, fungeert als een 'creatieve partner' en is gratis beschikbaar. De assistent maakt gebruik van Amazon’s uitgebreide retaildata en cloudtechnologie om product- en doelgroeponderzoek te doen, ideeën aan te dragen en advertenties in storyboardformaat uit te werken. Vervolgens genereert de tool complete display- en videoadvertenties, inclusief beelden, animaties, muziek en voice-over. Volgens Amazon verlaagt de innovatie de drempel voor kleinere merken, die vaak niet over de budgetten beschikken om grote campagnes te ontwikkelen.
Asda
De Britse supermarktketen Asda heeft 1 van de grootste cloud- en AI-deals in de Britse retailsector gesloten met Microsoft. De supermarktketen maakt van Azure zijn primaire cloudplatform en versnelt daarmee de overgang naar een 'cloud-first' bedrijfsmodel. Met AI-tools zoals Fabric, Databricks en Copilot Studio wil Asda de productiviteit verhogen, betere beslissingen nemen en klanten meer gepersonaliseerde ervaringen bieden. Verder krijgen medewerkers van Asda via Microsofts Digital Skills Initiative trainingen om hun digitale vaardigheden te versterken en zo optimaal te profiteren van de nieuwe cloud- en AI-tools.
RetailTrends organiseert ook dit jaar weer het evenement RetailTrends Tech. Dat vindt plaats op 13 november 2025 in het AFAS Theater in Leusden. Informatie over het evenement is op deze pagina te vinden. Hier worden ook de sprekers van het evenement bekendgemaakt.