De duurzame spagaat van Dille & Kamille

De duurzame spagaat van Dille & Kamille

Retail en duurzaamheid. Het is toch wel een moeizaam huwelijk, stelt Hans Geels, algemeen directeur bij Dille & Kamille tijdens het Sustainable Retail-event. "Als ik écht een duurzame ondernemer was, dan deed ik meteen de winkel op slot."


De kernparadox voor Dille & Kamille is duurzaam willen zijn, maar tegelijk verkopen. Die balanceeract voert de retailer dagelijks uit. "Wat écht duurzaam is, is niks kopen. Als ik écht een duurzame ondernemer was, dan deed ik meteen de winkel op slot. Want we hebben al genoeg spullen", aldus Geels.


Dille & Kamille wil daarom vooral 'the next best thing' zijn. Dat doet het bedrijf door zo bewust mogelijk te opereren en te kiezen voor natuurlijke materialen. Kwaliteit helpt ook, zo stelt Geels, want dan gaan producten langer mee. Tijdloosheid eveneens, om voorbij te gaan aan modegrillen. "Daardoor hebben we amper overschotten. Zo'n 80 procent van onze producten zit ook nog volgend jaar in het assortiment."


Ook voert Dille & Kamille zo veel mogelijk duurzame keurmerken, maar, geeft Geels toe, het is jammer dat de consument geen idee heeft waar die voor staan....

Retail en duurzaamheid. Het is toch wel een moeizaam huwelijk, stelt Hans Geels, algemeen directeur bij Dille & Kamille tijdens het Sustainable Retail-event. "Als ik écht een duurzame ondernemer was, dan deed ik meteen de winkel op slot."


De kernparadox voor Dille & Kamille is duurzaam willen zijn, maar tegelijk verkopen. Die balanceeract voert de retailer dagelijks uit. "Wat écht duurzaam is, is niks kopen. Als ik écht een duurzame ondernemer was, dan deed ik meteen de winkel op slot. Want we hebben al genoeg spullen", aldus Geels.


Dille & Kamille wil daarom vooral 'the next best thing' zijn. Dat doet het bedrijf door zo bewust mogelijk te opereren en te kiezen voor natuurlijke materialen. Kwaliteit helpt ook, zo stelt Geels, want dan gaan producten langer mee. Tijdloosheid eveneens, om voorbij te gaan aan modegrillen. "Daardoor hebben we amper overschotten. Zo'n 80 procent van onze producten zit ook nog volgend jaar in het assortiment."


Ook voert Dille & Kamille zo veel mogelijk duurzame keurmerken, maar, geeft Geels toe, het is jammer dat de consument geen idee heeft waar die voor staan. "Die zien door de bomen het bos niet meer." Ook lastig: verpakkingsmateriaal. "Hoe vaak moeten we wel niet aan een leverancier uitleggen dat er echt niet nog een keer plastic omheen hoeft." Verder wil Dille & Kamille volgens Geels iedereen een eerlijke prijs bieden. "Dus we knijpen onze leveranciers niet uit."


Duurzame dilemma's

Voor elk artikel probeert de retailer volgens Geels de meest duurzame oplossing te vinden, maar dat brengt steevast dilemma's met zich mee. "Zo makkelijk is het allemaal niet. Wat duurzaam lijkt, is dat niet per se. Veel consumenten denken bijvoorbeeld dat productie in Portugal per definitie duurzamer is dan in China, maar dat klopt niet altijd."


Dat spanningsveld speelt ook bij katoen, een belangrijk materiaal in het assortiment. "We hebben er bewust voor gekozen om die artikelen in India te blijven produceren, in plaats van in landen als Indonesië of Turkije. Katoen wordt onder meer in India verbouwd en wij werken daar al bijna 40 jaar met partners samen. Dus waarom zouden we daar weggaan? Bovendien is het duurzamer om afgewerkte tafelkleden te vervoeren dan ruwe katoen op een boot te zetten."


Een ander dilemma rond katoen ontstond toen Dille & Kamille besloot volledig over te stappen op GOTS-gecertificeerd katoen. Een Indiase leverancier met wie Dille & Kamille destijds al 25 jaar samenwerkte, kon het certificaat niet binnen een jaar behalen. "Hij vroeg: 'Weet je wel hoeveel mensen in ons dorp voor jullie werken?' Toen hebben we hem een jaar extra gegeven en uiteindelijk is het gelukt."


De zoektocht naar betere oplossingen gaat ondertussen verder. Zo maakt Dille & Kamille inmiddels handdoeken en theedoeken van snij-afval uit de Indiase katoenindustrie. "Maar daar is dan weer geen keurmerk voor", aldus Geels.


'Duurzame' kerstornamenten

Nog een voorbeeld van een lastige balans. Al jarenlang voert Dille & Kamille een actie voor het Wereld Natuur Fonds, waarbij het bedrijf handgemaakte kerstornamenten verkoopt in de vorm van verschillende diertjes. "Superleuke actie zou je denken, superduurzaam. Maar er zit natuurlijk niet veel duurzaams aan. De beestjes worden gemaakt in Nepal, ze moeten hier naartoe worden vervoerd, de wol komt uit Nieuw-Zeeland. Toch worden we er heel blij van. Niet alleen vanwege de donatie aan het Wereld Natuur Fonds ieder jaar, maar ook omdat we daarmee vrouwen in een kwetsbare positie in Nepal helpen aan een baan. Toen we begonnen met dit project waren dat er een stuk of 20, en inmiddels zijn dat er ruim 100."


Dille & Kamille is 'op zich een overtuigd B-Corp', maar doet dat volgens Geels echt voor zichzelf. Zo kan het bedrijf intern inzicht houden in waar het staat op het gebied van duurzaamheid, en wat het nog kan verbeteren. "Als je dat nu om de 3 jaar meet, dan kun je voor jezelf in de gaten houden of het allemaal wel de goede kant opgaat." Ook is er elk jaar 'een heel mooi' duurzaamheidsverslag, aldus Geels. "Niemand leest het, maar we willen wel gewoon eerlijk zijn over onze voortgang."


Al dat rapporteren is in de ogen van Dille & Kamille nodig om bedrijven daadwerkelijk in beweging te krijgen richting meer duurzaamheid. "Wat ons betreft mag de overheid wel wat strenger worden. De markt gaat het niet uit zichzelf doen. We zullen af en toe wel een flinke schop onder de kont moeten hebben om de goede kant op te gaan."

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 55.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacatureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ tot 66% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!