Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Bol, Lidl en Walmart.
Bol
Online retailer bol test in zijn magazijn in Waalwijk AI-gestuurde robots van het Duitse technologiebedrijf Sereact. De proef maakt deel uit van de verdere automatisering van bol’s supply chain en richt zich op het versnellen en verbeteren van logistieke processen. De robots gebruiken visiontechnologie om producten in real time te herkennen, te sorteren en te verwerken. Het systeem kan zelfstandig beslissen welke artikelen geschikt zijn om te verwerken en welke moeten worden uitgesorteerd, bijvoorbeeld door onleesbare labels. Daarmee leert en optimaliseert het systeem continu tijdens het werk. De retailer onderzoekt met de proef welke resultaten en KPI’s haalbaar zijn en hoe de technologie kan bijdragen aan toekomstige businesscases.
Lidl UK
Discounter Lidl lanceert Lidl Pay in het Verenigd Koninkrijk. De...
Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Bol, Lidl en Walmart.
Bol
Online retailer bol test in zijn magazijn in Waalwijk AI-gestuurde robots van het Duitse technologiebedrijf Sereact. De proef maakt deel uit van de verdere automatisering van bol’s supply chain en richt zich op het versnellen en verbeteren van logistieke processen. De robots gebruiken visiontechnologie om producten in real time te herkennen, te sorteren en te verwerken. Het systeem kan zelfstandig beslissen welke artikelen geschikt zijn om te verwerken en welke moeten worden uitgesorteerd, bijvoorbeeld door onleesbare labels. Daarmee leert en optimaliseert het systeem continu tijdens het werk. De retailer onderzoekt met de proef welke resultaten en KPI’s haalbaar zijn en hoe de technologie kan bijdragen aan toekomstige businesscases.
Lidl UK
Discounter Lidl lanceert Lidl Pay in het Verenigd Koninkrijk. De betaalfunctie is volledig geïntegreerd in de Lidl Plus-app, waarmee klanten voortaan contactloos kunnen betalen met hun smartphone. Met één scan kunnen gebruikers hun Lidl Plus-kortingen verzilveren en direct afrekenen, zowel bij de gewone kassa’s als bij de zelfscankassa’s. De betaalgegevens worden versleuteld opgeslagen en beschermd door gecertificeerde providers. Volgens Shyam Unarket, customer relations director bij Lidl GB, vormt de integratie van de betaalfunctionaliteit in de Lidl Plus-app een volgende stap in de digitale ontwikkeling van Lidl. "We willen het klanten zo makkelijk mogelijk maken en hen de keuze geven tussen verschillende winkel- en betaalervaringen."
Walmart
Walmart gaat zijn volledige logistieke netwerk digitaliseren met behulp van Bluetooth-tags. De Amerikaanse retailgigant wil tegen eind 2026 90 miljoen pallets uitrusten met deze slimme sensoren. Het zou gaan om de grootste uitrol van Bluetooth-trackingtechnologie ooit wereldwijd. De zogenoemde Pixels-tags functioneren zonder batterij en maken gebruik van bestaande draadloze netwerken, zoals wifi. In tegenstelling tot traditionele RFID-tags hoeven ze niet handmatig te worden gescand. De sensoren communiceren continu met het netwerk en kunnen ook worden uitgelezen via standaard mobiele apparaten.
Met de inzet van de Bluetooth-tags wil Walmart inzicht krijgen in de locatie en status van pallets in real time. De retailer combineert de data met AI-systemen die afwijkingen detecteren en automatisch waarschuwingen sturen als goederen van hun geplande route afwijken. De technologie is al actief op 500 Walmart-locaties. De komende anderhalf jaar wordt het systeem verder uitgerold naar ruim 4.600 winkels en 40 distributiecentra in de Verenigde Staten.
RetailTrends organiseert ook dit jaar weer het evenement RetailTrends Tech. Dat vindt plaats op 13 november 2025 in het AFAS Theater in Leusden. Informatie over het evenement is op deze pagina te vinden. Hier worden ook de sprekers van het evenement bekendgemaakt.