Startup van de maand Sjumo: 'Mensen zijn bereid om te investeren in een goede nachtrust'

Startup van de maand Sjumo: 'Mensen zijn bereid om te investeren in een goede nachtrust'

Ondernemen werd ze met de paplepel ingegoten en zo leiden Mariëlle en Niels Smit dan ook het liefst hun leven. Met Sjumo kon de tweeling eindelijk eens samen iets gaan opzetten. Het werd een bedrijf in ultrazacht beddengoed. Niels: "Voor het idee moeten we mijn schoonouders bedanken."

Allereerst, waar komt de opvallende naam Sjumo vandaan?

Mariëlle: "Sjumo is een verbastering van het Franse woord jumeaux, wat tweeling betekent. Daarnaast wordt de populairste maat in bedden en dekbedovertrekken ook lits-jumeaux genoemd. Een dubbele betekenis dus, die bij ons én ons product past."


Waarom zijn jullie de beddengoedbranche in gegaan?

Niels: "Ik was bij mijn schoonouders op bezoek en die vertelden dat ze 2 uur eerder naar bed gingen, omdat ze zulk fijn nieuw beddengoed hadden. Ik dacht: 'Dat moet ik ook hebben'. Maar toen ik het wilde kopen was het er eigenlijk alleen in lelijke kleuren, het was niet goed bestelbaar, prijzig, niet duurzaam en de levertijd was lang. Toen dacht ik, dit moet beter kunnen."


Mariëlle: "Geheel toevallig was ik in die...

Ondernemen werd ze met de paplepel ingegoten en zo leiden Mariëlle en Niels Smit dan ook het liefst hun leven. Met Sjumo kon de tweeling eindelijk eens samen iets gaan opzetten. Het werd een bedrijf in ultrazacht beddengoed. Niels: "Voor het idee moeten we mijn schoonouders bedanken."

Allereerst, waar komt de opvallende naam Sjumo vandaan?

Mariëlle: "Sjumo is een verbastering van het Franse woord jumeaux, wat tweeling betekent. Daarnaast wordt de populairste maat in bedden en dekbedovertrekken ook lits-jumeaux genoemd. Een dubbele betekenis dus, die bij ons én ons product past."


Waarom zijn jullie de beddengoedbranche in gegaan?

Niels: "Ik was bij mijn schoonouders op bezoek en die vertelden dat ze 2 uur eerder naar bed gingen, omdat ze zulk fijn nieuw beddengoed hadden. Ik dacht: 'Dat moet ik ook hebben'. Maar toen ik het wilde kopen was het er eigenlijk alleen in lelijke kleuren, het was niet goed bestelbaar, prijzig, niet duurzaam en de levertijd was lang. Toen dacht ik, dit moet beter kunnen."


Mariëlle: "Geheel toevallig was ik in die tijd ook bezig met nieuw beddengoed uitzoeken. Een aantal mensen raadde mij aan om zacht microvezel beddengoed te bestellen. Ik kende dat product eigenlijk niet, maar kwam er toen achter dat Niels er ook mee bezig was en we zagen vrij snel kansen. Het idee ontstond in april 2024 en in november 2024 waren we live."

Waarin onderscheiden jullie je van de concurrentie?

Niels: "Allereerst moet ons product ontzettend comfortabel zijn en ultrazacht. Daarnaast concurreren we op prijs en een stuk duurzaamheid. We proberen echt het middensegment te bereiken en een hoogwaardige kwaliteit te leveren voor een prijs die voor veel mensen betaalbaar is."


Hoe zorg je dan dat je niet weg wordt geconcurreerd door de grotere spelers?

Mariëlle: "Ons grootste onderscheid zit in onze persoonlijke aanpak. We steken enorm veel aandacht in klantenservice en aftersales. We kennen onze klanten, reageren snel en denken écht mee. Bij grotere spelers is dat vaak afstandelijker."


Niels: "Daarbij zien we ook wel dat er ruimte is voor een extra speler in de markt. Mensen zijn bereid om in een goede nachtrust te investeren. Er zijn spelers die zich alleen onderscheiden in prijs, sommige in duurzaamheid. Wij combineren beide en onderscheiden ons ook op het gebied van comfort. Je voelt gewoon het verschil."


Waar liepen jullie in de opstartfase tegenaan?

Mariëlle: "Omdat we in een voor ons compleet nieuwe branche begonnen, hebben we in het begin vooral veel geluisterd naar anderen. Mensen met ervaring in e-commerce of die zichzelf expert noemen op bepaalde vlakken. Maar al snel kwamen we erachter dat we juist beter moesten leren vertrouwen op ons eigen gevoel. We weten zelf het beste wat wel en niet werkt voor ons merk."

Niels: "Dat voldoende voorraad heel belangrijk is. Voor de eerste badge bleek dat we veel te weinig hadden ingekocht. Natuurlijk geweldig dat je meteen zoveel verkoopt, maar ook een gemiste kans. Inkopen is natuurlijk ontzettend lastig als je nog geen data hebt. Nu we iets langer onderweg zijn en steeds meer data verzamelen, kunnen we steeds beter de voorraad voorspellen."


Welke verkoopkanalen gebruiken jullie en willen jullie in de toekomst gebruiken?

Mariëlle: "We werken heel bewust vanuit onze eigen website als enige verkoopkanaal. Dit eerste jaar is een testjaar en een investeringsjaar. We willen goed weten wat onze producten doen, wat de klanten willen en verwachten, en goede feedback krijgen. Op basis daarvan bouwen we verder en dat kunnen we beter via ons eigen verkoopkanaal doen dan via anderen."

Niels: "We zijn al wel benaderd door multibrandstores en marketplaces, maar dat houden we bewust nog even af. We gaan begin volgend jaar eens goed kijken wat we passend vinden. Of we het ook daadwerkelijk gaan doen, weten we nog niet."


Waar staan jullie over 5 jaar?

Marielle: "Ik durf wel te zeggen dat we dan over de grens zijn gegaan. We willen een autoriteit op slaapgebied worden, dus dan moet je verder kijken dan alleen Nederland."


Niels:
"Over 5 jaar is Sjumo een gevestigde naam, zodat mensen die op zoek zijn naar zacht en comfortabel beddengoed meteen aan ons denken."


Sjumo oprichters

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 55.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacatureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ tot 66% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!