RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer Jesse Weltevreden, professor digital commerce aan de Hogeschool van Amsterdam, over Amazon die de komende 3 jaar meer dan 1,4 miljard euro investeert in de Nederlandse markt.
De Amerikaanse e-commercegigant tast diep in de buidel om technologie en logistiek te verbeteren en zo het productaanbod uit te breiden, lagere prijzen te kunnen aanbieden en de bezorgsnelheid te vergroten. Amazon wil op die manier aantrekkelijker worden voor zowel Nederlandse mkb'ers als consumenten. Moeten local heroes als Bol en Coolblue zich zorgen maken?
Bol is nu marktleider in Nederland. Komt deze positie nu in gevaar?
"Dat is koffiedik kijken. Maar Amazon is een megabedrijf met ongelofelijk diepe zakken voor bijvoorbeeld marketing. Dus als zij gas gaan geven, moet je oppassen. In Duitsland zijn ze bijvoorbeeld goed voor 50 procent van de totale online omzet. Dat is gigantisch. Hoeveel hun marktaandeel in Nederland is, weet niemand precies.
Zeker is dat ze nog niet in de buurt komen van Bol. Nederland is voor hen echter een...
RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer Jesse Weltevreden, professor digital commerce aan de Hogeschool van Amsterdam, over Amazon die de komende 3 jaar meer dan 1,4 miljard euro investeert in de Nederlandse markt.
De Amerikaanse e-commercegigant tast diep in de buidel om technologie en logistiek te verbeteren en zo het productaanbod uit te breiden, lagere prijzen te kunnen aanbieden en de bezorgsnelheid te vergroten. Amazon wil op die manier aantrekkelijker worden voor zowel Nederlandse mkb'ers als consumenten. Moeten local heroes als Bol en Coolblue zich zorgen maken?
Bol is nu marktleider in Nederland. Komt deze positie nu in gevaar?
"Dat is koffiedik kijken. Maar Amazon is een megabedrijf met ongelofelijk diepe zakken voor bijvoorbeeld marketing. Dus als zij gas gaan geven, moet je oppassen. In Duitsland zijn ze bijvoorbeeld goed voor 50 procent van de totale online omzet. Dat is gigantisch. Hoeveel hun marktaandeel in Nederland is, weet niemand precies.
Zeker is dat ze nog niet in de buurt komen van Bol. Nederland is voor hen echter een aantrekkelijke markt. We zijn de zevende e-commercemarkt van Europa – wat best knap is voor zo'n klein land – met sterke lokale spelers, maar zonder internationale grootmachten. Het is logisch dat Amazon hier extra gas wil geven."
Wat wil Amazon met deze investering bereiken?
"Alles wijst erop dat Amazon aantrekkelijker wil worden voor Nederlandse merken en verkopers. Ze hebben nu veel Aziatische, vooral Chinese aanbieders, en relatief weinig Nederlandse op hun platform. Bol daarentegen is van oorsprong hét platform voor lokale sellers. Als Amazon erin slaagt meer Nederlandse merken te binden, zagen ze echt aan de stoelpoten van Bol. Tegelijkertijd investeren ze in snellere bezorging – denk aan same day delivery – om de harten van consumenten te winnen die nu nog automatisch naar Bol gaan. Dit kun je dus gerust een serieuze aanval noemen."
Waarom heeft Amazon er eigenlijk niet voor gekozen om Bol over te nemen?
"Dat blijft gissen. Bol stond een paar jaar geleden te koop, en Amazon had het toen met gemak kunnen doen. Ze zouden zelfs heel Ahold Delhaize kunnen kopen als ze zouden willen. Toch hebben ze ervoor gekozen om het in Nederland from scratch op te bouwen. Dat doen ze niet onverdienstelijk: ze staan in de top 10 van Nederlandse e-commerce. Maar ze zijn nog geen marktleider. De uitdaging is het doorbreken van de routine van Nederlandse consumenten. Die denken bij online shoppen nog steeds, 'ik kijk even op Bol'. Dat verander je niet van de ene op de andere dag."
Wat betekent deze stap voor Nederlandse mkb'ers?
"De kans is groot dat ze profiteren. Zodra je deel uitmaakt van het Amazon-ecosysteem, kun je niet alleen in Nederland verkopen, maar ook in tientallen andere markten. Dat is een enorme USP van Amazon ten opzichte van Bol, waar je als aanbieder beperkt bent tot Nederland en België. Als je succesvol bent op Amazon.nl, is de stap naar Duitsland, Frankrijk of het Verenigd Koninkrijk zo gezet. In dat opzicht is Amazon eerlijk gezegd een interessanter platform dan Bol."
Nederlandse consumenten zijn prijs- en kwaliteitsbewust. Kan Amazon daarop inspelen?
"Zeker. Amazon heeft sterke troeven in handen, zoals het Prime-model. Voor 5 euro per maand krijg je toegang tot hun videoplatform én gratis snellere bezorging. Dat is moeilijk te evenaren voor Bol. Als Amazon daarnaast meer Nederlandse verkopers op het platform weet te krijgen, stijgt automatisch ook de kwaliteit van het aanbod. Want met meer lokale sellers voldoe je vanzelf beter aan onze wetgeving en kwaliteitsnormen.
Combineer dat met een scherpe prijs en goede service, en dan kan het hard gaan. Maar Bol is wel echt een Nederlands begrip, dat verdwijnt niet zomaar. Toch denk ik dat in Utrecht (op het hoofdkantoor van Bol, red.) het zweet nu op menig voorhoofd staat. In alle landen waar ze actief zijn, is Amazon marktleider. Waarom zou het dan hier niet kunnen?"
Wat betekent het voor de Nederlandse e-commercemarkt als Amazon marktaandeel wint?
"Het kan 2 kanten opgaan. Meer Nederlandse handelaren die via Amazon internationaal verkopen, kan een boost geven. Maar de marges komen onder druk te staan. Ondanks dat er nog genoeg potentie in de markt zit, wordt het steeds lastiger om procentueel nog dubbelcijferig te groeien. De koek moet dus wel met bestaande partijen gedeeld worden. Bol bespaart al op kosten, bijvoorbeeld bij de klantenservice, wat wijst op teruglopende winstmarges. Als Amazon een grotere hap pakt uit de omzet van Bol, en sellers aan zich weet te binden, zal de druk alleen maar toenemen.
Bovendien wil Amazon producten tegen lagere prijzen aanbieden. Enerzijds om zich verder de Nederlandse markt in te vechten, anderzijds om de concurrentie met Chinese spelers aan te gaan. Dit kan leiden tot een prijzenoorlog. Goed nieuws voor de consument, maar niet voor de markt. Kleinere spelers kunnen daar moeilijk tegenop. De kans dat er dus slachtoffers gaan vallen, is zeer reëel."
Lees meer over de plannen van Amazon voor Nederland in het interview met Eva Faict, countrymanager van Amazon Nederland en België, dat eerder deze week op RetailTrends verscheen.