Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Rewe, Amazon en Walmart.
Rewe
De Duitse supermarktketen Rewe start in de Hamburgse wijk Barmbek een pilot met zelfrijdende bezorgrobots. De kleine, witte robots zijn iets groter dan een bierkrat en bezorgen boodschappen binnen een straal van 2 kilometer rond de winkel. Ze rijden over het trottoir met een maximumsnelheid van 6 kilometer per uur en navigeren met 360-graden camera's en kunstmatige intelligentie om botsingen te voorkomen.
Klanten bestellen via de Pickitoo-app van Rewe en ontvangen hun bestelling binnen een uur. Rewe experimenteerde 2 jaar geleden ook al met de bezorgrobot, waarbij vooral werd gekeken naar de technische haalbaarheid. In de nieuwe fase ligt de focus op dagelijks gebruik en klantacceptatie. Desondanks is er nog steeds sprake van praktische uitdagingen. De robots hebben een beperkte laadcapaciteit, kunnen geen trappen...
Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Rewe, Amazon en Walmart.
Rewe
De Duitse supermarktketen Rewe start in de Hamburgse wijk Barmbek een pilot met zelfrijdende bezorgrobots. De kleine, witte robots zijn iets groter dan een bierkrat en bezorgen boodschappen binnen een straal van 2 kilometer rond de winkel. Ze rijden over het trottoir met een maximumsnelheid van 6 kilometer per uur en navigeren met 360-graden camera's en kunstmatige intelligentie om botsingen te voorkomen.
Klanten bestellen via de Pickitoo-app van Rewe en ontvangen hun bestelling binnen een uur. Rewe experimenteerde 2 jaar geleden ook al met de bezorgrobot, waarbij vooral werd gekeken naar de technische haalbaarheid. In de nieuwe fase ligt de focus op dagelijks gebruik en klantacceptatie. Desondanks is er nog steeds sprake van praktische uitdagingen. De robots hebben een beperkte laadcapaciteit, kunnen geen trappen nemen en moeten continu op afstand worden gemonitord door medewerkers.
Amazon
Amazon introduceert in de VS een nieuwe AI-functie in zijn shopping-app: Help Me Decide. Klanten zien deze knop bovenaan de productpagina verschijnen, zodra ze meerdere soortgelijke artikelen hebben bekeken. Na het aanklikken toont Amazon één duidelijke aanbeveling, inclusief uitleg waarom het artikel goed past bij de voorkeuren van de gebruiker. De AI-functie vergelijkt daarbij productkenmerken, klantrecensies en eerdere aankopen. De innovatie helpt, volgens Amazon, klanten tijd te besparen en sneller beslissingen te nemen. De functie is beschikbaar via de Amazon Shopping-app en de mobiele browser.
Walmart
Walmart breidt het gebruik van RFID-technologie uit naar de versafdelingen, een primeur voor de supermarktketen. Waar RFID tot nu toe vooral werd toegepast op kleding en non-food, maakt een nieuwe generatie sensoren het nu mogelijk om ook in vochtige en koude omgevingen, zoals de bakkerij en vleesafdeling, betrouwbaar te werken. Daardoor kunnen medewerkers voorraden nauwkeuriger volgen, producten slimmer roteren en tijdig prijsaanpassingen doorvoeren, met minder voedselverspilling als resultaat. Daarmee sluit de innovatie aan op Walmart's doel om tegen 2030 de voedselverspilling te halveren.
RetailTrends organiseert ook dit jaar weer het evenement RetailTrends Tech. Dat vindt plaats op 13 november 2025 in het AFAS Theater in Leusden. Informatie over het evenement is op deze pagina te vinden. Hier worden ook de sprekers van het evenement bekendgemaakt.