Traditionele voorraadstrategieën werken niet meer. Wie daaraan vasthoudt, ziet zijn kosten exploderen en zijn marge verdampen. Met artificial intelligence komt een distributiemodel binnen handbereik waarmee je meer grip hebt en tegelijkertijd flexibeler inspeelt op wisselende omstandigheden.


Met name in de fashionbranche vallen nog steeds retailers om. “De retailers die wel overleven, dienen zich af te vragen waarom”, zegt Henk Hofstede, sectorbankier retail bij ABN Amro. “Leveren ze een betere service? Hebben ze een ander assortiment? Vriendelijker personeel misschien? Met name personeel biedt een belangrijk competitief voordeel, maar helaas beschouwen veel retailers personeel alleen maar als kostenpost.”


Vooral kleine en middelgrote retailers met fysieke winkels voeren een ongelijke strijd, stelt hij daarnaast. Grote webwinkels als Amazon en Zalando kopen grootschalig in waardoor inkoopprijzen dalen. Daarnaast zijn ze door hun schaalgrootte in staat hun logistieke kosten laag te houden en kunnen ze veel meer investeren in ontwikkeling.


OMZETGROEI BOVEN...