Ik ontvang nogal wat persberichten van retailers. Vaak zijn die persberichten informatief en relevant (zo, dat was het positieve deel, hebben we dat ook weer gehad), maar vaak ook zo nietszeggend dat een totale leegte je tegemoet treedt. Hier bijvoorbeeld eentje van de firma Wibra: ‘Wibra is een samenwerking aangegaan met strategisch retailadviesbureau Crossmarks om de retailstrategie te herijken. Met de aangepaste strategie wil Wibra nog beter inspelen op ontwikkelingen in de retailmarkt en tegemoetkomen aan de veranderende wensen van de consument.’ Huh? Wat staat hier eigenlijk? Kort samengevat: hier staat eigenlijk niks. Wat is dan de retailstrategie van Wibra? Hoe gaat die herijkt worden? Wat zijn dat voor ontwikkelingen in de retailmarkt? En wat zijn die veranderende wensen van de consument? Een persbericht dat in twee zinnen vier vragen weet op te roepen – het is aan de ene kant ook wel knap. Aan de andere kant: hé Wibra, als je niks concreets te melden hebt meld dan ook niks. (Even heel iets anders: de eigenaar van Wibra blijkt al langere tijd thuis te zitten. Ik ken wel eigenaren die hun directeur op non-actief stellen, maar andersom is geheel...