Vijftig jaar, zo lang bestaat Primark al. En nog altijd gelooft de keten heilig in de fysieke winkel. Of de Ierse reus ooit nog bezwijkt voor de verleidingen van online? Kevin Tulip (directeur Primark Benelux) blijft behoedzaam, net als over felgroene beloftes. “Ik ben voorzichtig met spannende duurzaamheidsdoelstellingen. Je moet wel realistisch blijven.”


We ontmoeten Kevin Tulip, 34 jaar jong, niet in een grauw kantoor op een afgelegen industrieterrein in Amsterdam-Noord. Natuurlijk niet. Primark gaat prat op zijn succes in het fysieke retaillandschap en ontvangt ons dus ook graag in een van die winkels. Het vlaggenschip in Nederland, om precies te zijn: de zeven verdiepingen tellende vestiging aan het Damrak die eind 2016 openging. Met afstand de grootste in Nederland, met een oppervlakte van meer dan achtduizend vierkante meter. En die titel houdt de winkel vast. Oorspronkelijk zou het derde (!) filiaal in Rotterdam, dat eind dit jaar opent, daar nog eens ruim overheen gaan, maar volgens de nieuwste plannen blijft die beperkt tot zo’n 7500 vierkante meter.


Primark spot met alle moderne retailwetten. Waar de meeste modeketens braaf de adviezen van de retailgoeroes opvolgen – met omnichannel, multichannel, ultrachannel of een andere...